Ryanair vill stoppa förseningsadvokater
Publicerad den 22 november 2016Kommentarer
Förstår inte vad problemet är? Om man måste vända sig till bolaget och de löser problemet inom 28 dagar så är väl alla nöjda eller? Utom kanske advokaterna som får mindre jobb. Om de sen inte kommer till en lösning så får de väl anlita “ambulansjägarna”.
Varför kräver inte myndigheterna att flygbolagen redovisar hur man betalt ut ersättning till samtliga drabbade resenärer och inte bara till det fåtal som orkar klaga?
Flygbolag som inte klarar att betala ut dessa ersättningar har inget berättigande.
Ersättningsnivån är satt så att det skall svida för flygbolag som inte klarar att leva upp till rimlig standard.
Bolagen skall ha en flygplansflotta med reserver så att man i 98% av flygningarna klara att komma inom tidsgränserna.
Bolaget har två/respektive tre timmar man kan vara försenade utan att behöva betala ut ersättning.
Det är ju otroligt vilka friheter ett bolag som Ryan tror sig komma undn med. De ska beflyga sina linjer, så gott de nu kan, och inte lägga sig i lagar och förordningar. En sådan dryg vonobenattityd gentemot resenärer och samhället i stort kommer att straffa sig.
Om dessa bolag skulle sköta sig och följa reglerna så finns det ingen marknad för dessa flygadvokater.
Jämför SAS då de flesta sådana anspråk klaras av direkt och endast ett fåtal går till ARN vars utslag SAS alltid följer. Där finns det knappast ett mervärde i att använda en flygadvokat som tar 25% i provision.
Norwegian behöver dom ofta piska i tingsrätten då dom ofta inte följer ARN:s rekommendationer. Källa: http://www.radron.se/svarta-listan?ind=10
De 150 IATA flygbolagen (eller är det 160 nu?)gjorde tillsammans en årsvinst mindre än googles kvartalsvinst, ingen bransch som direkt tar ut överbetalt, trots enorma investeringar capital och operationskostnader,
sån här verksamhet har Inga stora marginaler
Idiotiska EU beslut, det är bara att vara hemma då riskerar man Inga förseningar
Hoppas verkligen detta INTE går genom. I många fall är detta enda sättet för kunder att få ersättning. Skickar man in krav som privatperson får man oftast en dålig ursäkt (lögn) som svar för att inte betala ersättning och eftersom man saknar tillräckligt med data och kompetens kan man inte gå vidare själv. När en advokat skickar in kravet istället så vet flygbolaget att man inte kan lura kunden och betalar ut ersättning.
Ryanair och Norwegian har gjort sig kända på att fullständigt strunta i passagerernas rättigheter, därför kan det väl inte förvåna någon att dom tar det ett steg vidare.
Dock bör dessa ersättnigar som ska betalas ut inte vara 3-4 gångar vad man har köpt biljetten för, detta måste ändras Omedelbart.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten