Saab 2000 från Etihad tappade noshjul vid landning

Publicerad den 30 januari 2014
Kommentarer
En Saab 2000 från Etihad Airways tappade bägge noshjulen vid landningen på Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris. Den franska haverikommissionen har inlett en undersökning.

Det var i tisdags den 28 januari som en Saab 2000 från Etihad Airways skulle landa på Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris efter resan från tyska Leipzig.

Men besättningen och de 16 passagerarna ombord fick sig en rejäl överraskning när planet plötsligt stöp i marken efter att de främre hjulen hakats av från landningsstället, enligt uppgifter i internationell media.

Flygplatsens räddningstjänst ryckte genast ut men någon nödevakuering av de ombordvarande behövde aldrig göras. Däremot drabbades flygplanets noskon av omfattande skador.

Vad som orsakade olyckan är ännu oklart.

– Det håller just på att utredas av den franska haverikommissionen så de ska svara på de frågorna när de är färdiga med sin utredning, säger Helena Dahlberg, presskontakt på försvars- och säkerhetsföretaget Saab, till Flygtorget, och lägger till att modellen inte varit med om några liknande incidenter tidigare.

Det sistnämnda stämmer dock inte helt. 2009 råkade ett annat Saab 2000-plan vid Carpatair ut för en liknande händelse då dess främre landningsställ, enligt Airlineworld, inte fälldes ut inför landningen på Timisoaraflygplatsen i Rumänien.

Planet tvingades nödlanda, även den gången utan några personskador.

Flygningen mellan Leipzig och Paris var en av de första under Etihads flagg sedan bolaget köpt upp Darwin Airways.

Bolaget har tillgång till nio stycken Saab 2000, av vilka sju är leasade.

Skriv en kommentar

Kommentarer

erik
2014-01-31 08:35

Det kanske är intressant med tanke på att det är ett svenskbyggt flygplan?

rs
2014-01-30 21:59

ni e nästan lika kassa som Aftonbladet på namn/fakta

1. Etihad Regional o inte Airways?
2. Att stället inte kom ut är ju inte i närheten av samma sak, de e på samma del av flygplanet.
3. varför göra en artikel om denna incident? ska ni inte göra en varje gång den sker en incident nånstans i världen på nån typ av flygplan?!?!

John Joseph
2014-01-30 17:55

Att tappa noshjulen betyder att dessa inte är fastsatta på riktigt sätt, om nosstället inte fälls ut beror på att hydraulsystemet inte förmår att lossa kroken som håller nosstället i uppfällt läge. Detta kan bero på mekaniskt fel eller på otillräckligt hydraultryck.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten