SAS Airbus A330E på Arlanda
Publicerad den 8 oktober 2015Följ med ombord på SAS nya A330E när piloten Thomas Lunding berättar mer om flygplanet.
Kommentarer
Här ser ni en proposition om att antaga Kapstadskonventionen. Orkar man läsa i dokumentet ser man även att man har förslag på att ta bort stämpelskatten. Från regeringens håll har man insett att man tappar flygplan till andra länder bl.a. Norge
http://data.riksdagen.se/fil/458DC792-750C-4C8D-80B1-3ABFE985DCF6
Mycket att läsa men det är stora saker4 på gång !
jeg får ugyldig link når jeg forsøker åpne din…..
Om du mener at Media tar feil, v.g. kontakte de da for korrigering-jeg har svårt å tro på at SAS vil gå ut med feil info på den måten, e.g. at du har rett.
viktigt att hålla sig till fakta!
http://www.di.se/artiklar/2015/10/11/sas-flaggar-ut-plan–till-norge/
Tyvärr verkar informationschefen på SAS ha fått fel information. Det kostar absolut inga 10 miljoner (som artikeln i adressa.no nämner) att registrera ett flygplan i Sverige. Alla avgifter finns i länken i mitt förra inlägg.
Se kapitel 2 i båda dokumenten.
Sverige: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202014_54.pdf
Norge: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2014-12-19-1913
Sverige har en avgift för registrering oavsett vikt på luftfartyget medan Norge har olika avgifter beroende på vikt.
v.g. merk deg hva SAS-sjef uttaler til tidningen Adresseavisen(Trondheim-Norge), publisert i dag;
Jeg antar du har hold i dine påstander, eller er det SAS-sjefen som har rett (han burde vite hva han snakker om)
gjerne en link som viser dine påstander om pris.
Vet någon varför SAS flög A343 till LHR 2010?
Det är billigare att registrera en A330 i Sverige än i Norge. Det kostar i Sverige 4.700 SEK mot 14.100 NOK i Norge. Det är heller ingen procentsats på totalvärdet vid registrering av luftfartyg i Sverige. Artikeln i dn.no är felaktig på den punkten. Norge har däremot tillträtt Kapstadskonventionen vilket bl a ger förmånligare finansiering och ökad trygghet för finansiären. Sverige tillträder konventionen troligen under nästa år.
Visst, teoretiskt kan ju 330E rotera i hela SAS långlinjenät. Och vad som sker med placeringarna i framtiden vet nog inte ens SAS flottplanering. Snart kommer ju 350 t.ex. och då kan det bli förändringar. Men nu, vid leveransen av 330E, har dessa fyra maskiner Arlanda som bas för att flyga långlinjerna därifrån, precis som nämns i början av artikeln.
Kalle sus har ju inte koll. De kommer rotera i SAS långlinjenät med bas i både CPH och ARN och destinationer blir San Francisco, Los Angeles, Hong Kong, Newark, Washington DC, Chicago, Tokyo o.s.v. Ingen speciell öronmärkning utan de flyger parallellt med A340. De gamla A330 koncentreras på Newark och Chicago…
Du bør også lese http://www.dn.no/nyheter/2014/03/24/Luftfart/to-bokstaver-pa-sasfly-utgjor-en-kjempeforskjell
Hentet fra den norske finanstidningen Dagens Næringsliv. Selv om artikkel er litt over et år, er nok opplysningene de samme.
Det er for dyrt å registrere i Sverige og Danmark målt mot Norge.(Ja alt er jo dyrt her i Norge) Norge har et lavt fast beløp-mens det visstnok tas en prosentsats av totalverdien i Sverige ved registrering. Skattemessige årsaker er også inne i bildet.
Og, for de som finansierer maskinene løper det for stor risiko. Jfr en eller annen Cape Town traktat.
När alla fyra nya 330 har levererats ska de användas på Hongkong, Chicago, Los Angeles och New York. Så Chicago är inte bara någon “tillfällig” destination.
Flygplanet ska användas för destinationerna Hong Kong och Los Angeles. Det sade han men missades i texten. Chicago pågår innan Los Angeles startar i vår.
Får hoppas vi inbjudna flightspotters ifrån facebookgruppen Flightspotting Arlanda inte var för mycket ivägen för er riktiga journalister 🙂
Varför registrerar dem aldrig plan med Sveriges kod? Finns ju ett antal 737-700 plan och typ 2 a320 men varför ingen a330E etc. Fanns ju förr…
Bra reportage!
Roligt med videorepotage! Bra flygtorget!
Jaha och vad har det med detta att göra?
Och nu ska de börja flyga CPH-Bos istället för IAH och extra till EWR med 737-700BBJ.
Riktigt kul med videorepotage. Bra gjort.
Trevligt med videointervju. Mer sånt tack!
Igår flög LN-RKR och LN-RKS på parad över Atlanten mot Chicagp från Arn respektive Cph.Trevligt repotage av flygtorget
Tummen upp SAS!
Kul med filmade reportage, mer sånt tack!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten