
SAS: Bara 22 egna flygplan i framtiden
Publicerad den 16 januari 2023
Kommentarer
dags att inse att SAS inte kan fortsätta ha enorma overgead kostnader jämfört med konkurrenterna. SAS behöver göras om från grunden med allt vad det innebär. Vissa nuv.anställda vägrar ta in detta.
SAS= Smaller And Smaller
Tycker du, Gullan, att leasa plan och personal är det bästa framöver?
Det bästa är att äga planen och att ha personal som ställer upp i vått och torrt med skäliga löner.
Sas behöver inte utländsk låglönepersonal som utnyttjas till max. Hade anställda i Sverige fått samma villkor skulle sas slå rekord i vabb och psykisk ohälsa. Sas företagshälsovård skulle behöva utökas drastisk för alla som skulle känna efter mer än vanligt.
Visst heter det som ni säger men att ni inte såg ironin i mitt skämt är tråkigt. Power by the hour är ett “nollsummespel” dvs det bir ett bra utfall/resultat för flygbolaget i en stagnerande marknad men ett dåligt utfall/resultat i en växande marknad – jämfört med “traditionella” leasingavtal. Ungefär som att hedga eller inte hedga flygbränsle.
Det pessimist syftar på är nog ”power by the hour” leasingavtal. Detta innebär väldigt förenklat att flygbolaget endast betalar för tiden flygplanet utför en flygning och inte när det står parkerat på marken. Går bra att googla om man vill grotta ner sig ytterligare
“Power by the HOUR” Heter det.
Vad jag förstått av de handlingar som är offentliga har SAS fått “power by the air” med några av leasingbolagen men inte alla. Leasingavtal för 17 flygplan löper vidare som dom är. “Power by the air” är ett bra avtalsupplägg så länge marknaden är osäker eller vikande. Det betyder att SAS betalar högre priser för extratimmar om efterfrågan ökar. För leasingbolaget är det ett s.k. “nollsummespel”. Vid ökad efterfrågan vinst och lägre efterfrågan förlust.
LN-RKR flyger flitigt i dessa dagar och SE-ROH flög reguljär trafik så sent som 15/1.
Vet inte hur planerna är, men än verkar de inte lämnats tillbaka som det påstås av skribenten
Härliga nyheter, leasa istället för att äga är framtiden, det gäller personal också, så kan man bara beställa och leasa efter behov. Det håller kostnaderna nere, Bra jobbat alla förhandlare.
Nu är man fått till kostnadsbiten med leasingbolagen med power by the hour.
Det blir spännande och se vilka leasingbolag som hakar på och konverterar skulder till aktier.
Power by the hour är en bra deal då de inte kan ta tillbaka sina maskiner under chapter 11. Men då stora frågan som alla vill ha svar på är hur de ska lyckas med att konvertera skulder till aktier och samtidigt behålla sin kapacitet.
Det är lååååångt kvar innan SAS kan börja se ljuset igen.
Resterande 737 kommer försvinna under 2023 enligt källor inifrån SAS.
SAS Blir allt mindre hela tiden. Mindre med flygplan på Arlanda fälten likaså.
Märkligt att SAS inte gör sig av med resterande Boeing 737 och satsar på enhetsflotta av Airbus 320.
Det skulle göra SAS mindre komplext.
Viktigt att notera att dessa 22 flyglan plus motorer, diverse slottar på LHR och Eurobonusprogrammet är pantsatta för brygglånet på 7 miljarder för att överleva under chapter11-perioden. Inte mycket kvar att starta om med om det först blir kunkurs och sedan en återstart av bolaget. Bara varumärket kvar att bygga något nytt med.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten