SAS finansierar tio nya Airbus A320neo
Publicerad den 2 mars 2023Kommentarer
Härliga nyheter, detta är framtidens affärsmodell. Nu kan vi lägga den förhandlingen bakom oss. Bokningsingången är över förväntan, vi har åter kundernas förtroende inför sommaren, och ombordservice & kaffe är på plats. Det blir svarta siffror i kvartalsbokslutet.
Verkar som om de flesta inte förstått att SAS inte äger några flygplan eller motorer just nu. De kvarvarande flygplanen och reservmotorer tillsammans med Eurobonusprogrammet och landningstillstånd på LHR ligger som pant hos långivaren Apollo för det senaste lånet på drygt 7 miljarder. I nuläget har halva lånet betalats ut till SAS och just nu kämpar ledningen i SAS för att övertyga långivaren om utbetalningen av andra halvan.
SAS har inte råd att köpa flygplan och behålla dem numera utan allt blir sale-leaseback eller lease. Men kan man hålla igång dem 12-14hr/dag med lönsamma rutter bör pengar strömma in.
Det är med andra ord i ACG man ska äga aktier inte i ett flygbolag, SAS.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten