SAS ger inte upp kampen om privatresenärer

Publicerad den 13 juni 2007
Kommentarer

”Det måste sluta strejkas i SAS, det är inte anständigt att strejka år 2007.”

Det återupprepade SAS-chefen Mats Jansson när strategiprogrammet ”SAS Group Strategi 2011” på onsdagen presenterades för media.

Bl a ska personalen få del i vinsten och delta i ett aktieprogram.

”Personalen ska komma på: ´Vi strejkar inte!´”, sa Mats Jansson.

SAS har inte heller givit upp privat- och semester-resemarknaden, Utan en fortsatt kostnadsjakt och effektivisering ska möjliggöra prissänkningar framöver på runt 20 procent.

SAS har redan genomgått ett långt stålbad varvid kostnadsbesparingar för 16 miljarder kronor har gjorts. Ytterligare 2,8 miljarder ska sparas fram till 2009. Och då kommer det förmodligen att behövas sparas mera.

Till besparingarna hör att SAS så snart som möjligt ska flytta till mindre och billigare lokaler.

Hur stora personalnedskärningar som är att vänta ville eller kunde SAS-ledningen nu inte säga, utan konstaterade att i en mindre koncern – bl a säljs ju ägandet i tre flygbolag ut – behövs ett färre antal administratörer.

Den omvärld i vilken SAS verkar är förändrad med framför allt friare konkurrens, hårdare konkurrens.

”Vi måste vänja oss vid att ständigt vara effektiva, bli ändå effektivare”, sa SAS-chefen. ”Det räcker inte med Alexander-hugg. Vi måste ta initiativ hela tiden.” 

SAS renodlar verksamhet till flyg, framför allt till flyg inom norra Europa.

Dotterbolaget Spanair faller då, som Mats Jansson uttryckte saken, ”ur ramen” så ägandet i Spanair avvecklas. Likaså säljs ägarandelen i brittiska bmi som ska avyttras ”i vårdad form”. Detsamma gäller Air Greenland.

Men SAS har samtidigt som mål att växa mer än marknaden inom flyget.

”Vi ska växa mer än 20 procent (på fyra år) och då behöver vi flera flygplan”, slog Mats Jansson fast.

Gunilla Berg,  SAS Group

Gunilla Berg, SAS

Gunilla Berg, SAS-koncernens finansdirektör, fastslog att SAS år 2011 ska göra 4 miljarder kronor i årlig vinst. Det är en nödvändig vinstnivå för att kunna hänga med och bl a köpa nya flygplan.

”Och det är ingenting som är taget ur luften, utan ett resultat av noggranna beräkningar”, sa hon.

SAS kommer fortsättningsvis att använda sig av beteckningen EBT-marginal, ett resultat före skatt. Denna marginal, som 2006 var 2 procent, ska upp till 7 procent.

SAS kräver 9 procent av sina flygbolag och av markverksamheter av skilda slag 4-5 procent.

”Vi behöver fler kostnadsreduceringar”, sa Gunilla Berg. ”Det finns ännu ett gap till konkurrenter. Vi ska göra stramare inköp och effektivisera.”

Vad händer då med de interkontinentala linjerna, när fokus nu starkare läggs på trafik inom norra Europa?

Mats Jansson förklarade:

”Vår interkontinentala trafik är en nisch, t o m mindre än en nisch, vi har nio flygplan. Vi har öppnat nya linjer bl a från Stockholm till Asien. Men vi gjorde 150 Mkr på intercont förra året – och det har SAS inte gjort på, jag vet inte hur länge.”

”Det finns nu inte i planen att expandera inom intercont. Vår trafik till Nordamerika utgör grunden, och sedan har vi Asien.”

Mats Jansson slog fast: ”Vi ska växa, men lönsamt.”

En fråga ställdes ungefär hur i allsin dar SAS, trots vad man planerar, ska kunna konkurrera med Ryanair?

”Vår kundstruktur idag är att vi har 60 procent affärsresenärer”, svarade Mats Jansson. ”Vi har som mål att leisure (privat- och semesterresandet) ska öka till 50 procent.”

”Men ska vi vara med i leisure så måste vi ha en annan kostnadsplattform och kunna sänka priserna med 20 procent.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten