SAS hyr in Boeing 767 till trafiken på New York
Publicerad den 19 juni 2013
Passagerare på SAS ordinarie linje från Kastrup till Newark får under sommaren stifta bekantskap med flygbolaget Omni Air. SAS har med kort varsel hyrt in det amerikanska charterbolaget med bas i Tulsa dels som back up, dels som resurs i långlinjeflottan.
– Ja, vi har tecknat ett wetlease-avtal med Omni Air för att säkra sommarprogrammet, säger Malin Selander på SAS pressavdelning till Flygtorget.
Bakgrunden är att den extra Airbus 340 som SAS skrivit avtal om med Airbus och som ska användas som reservkapacitet, har blivit försenad. Enligt planerna skulle den ha kommit nu i sommar men av olika anledningar kan den inte tas i bruk förrän till vinterprogrammet. Behovet av en reservmaskin för långlinjetrafiken kvarstår dock och det har resulterat i beslutet att hyra in Omni Air.
– Den går en första tur nu på fredag den 21 juni och ska sedan flyga varje torsdag och fredag fram till 17 augusti på vår ordinarie linje SK 901/902. Övrig tid står den som back-up på Kastrup så vi kommer alltså inte att operera den fullt ut, säger Malin Selander.
I motsats till den försenade Airbus A340-maskinen, som målas i SAS färger och flygs av SAS-besättning, är Omni Air en wet-lease med amerikans besättning ombord. SAS räknar dock med att ha en så kallad servicebemanning ombord med egen kabinpersonal för att säkra den egna kvaliteten under flygningarna.
SAS långlinjeflotta på fyra Airbus A330-300 och sju Airbus A340-300 är hårt utnyttjad och flyger sju olika linjer till nio olika destinationer. Minsta störning, som i förra veckan när en maskin blev stående i San Fransisco i tre dagar med en trasig bränsleslang, ger en dominoeffekt i hela flygprogrammet. Det är den typen av händelser som Omni Airs Boeing 767-300ER och den kommande Airbus A340 ska råda bot på.
– Vi har ett bra långlinjeprogram och är mycket duktiga på att optimera flottan men behöver också en back-up.
Kommentarer
Att få åka Omni Air när man räknar med SAS är som att beställa in mat på en restaurang och få besked om att det blir hamburgare i korvmojjen stället för samma pris…
SAS kan inte gå med vinst med nuvarande kostnadsläge, skriver du. Jo, men om du läser bara det minsta lilla, i årsredovisning och Q-rapporter ser du att kostnaderna är på väg NER i ganska rask takt. Det är det som är själva meningen med 4exNG! Prognosen för -14 är vinst.
Bengt (20:11:50) jag var på AGM 2013 vid Clarion Hotell ARN och VD’s presentationen av 4XNG + dokumenter avsluttades med orden “vi förväntar en negativ RASK-
och yieldutveckling …………..att det finns förutsättning att uppnå en positiv EBIT marginal”; men som Du nämnar med ref. till avtalet av Nov. så var det tydligen ett BROTT
mot ett EU direktiv som nå är under utredning.
SAS’s kostnadsläge idag kan icke gå med vinst.
Aktionär.
Den 12e Maskinen är något försenad, därav inhyrningen inget annat. SAS långlinjeflygningar säljer lysande. Det är än så länge inte svårt för SAS att få piloter, men det kan ändras nu när volymerna ökar.
Många som tydligen inte har en aning om vad som händer på SAS. Det är enkelt att läsa om 4exNG i årsredovisning och Q -rapport.
Som aktionär/ägare borde du veta vad som står i de nya avtalen som kom till i november. Du kanske upptäcker att de inte längre är ifrån en svunnen tid och att det istället är du som är ute och cyklar.
Vid att kapitalet på 48,2 miljarder i dag ICKE finnas i SAS for “NY” flotta, så är en wetlease ett alternativ till å minska kostnader mot en DRYLEASE (egen personal = stora kostnader) vid att 38 fackförenigar / kollektivavtal icke i dag försvaras ifrån en svunnen tid.
Tacka for ordet hälsar AKTIONÄREN som jobbar for att SAS skall gå med vinst och med en stabil framtid.
(TILLBAKA TILL THE AIRLINE OF THE YEAR)
Hva har dette å gjøre med SAS’s inhyrning av 767. Savner en link her?
(Om det ikke er en sammenheng, hva med å lage en egen diskusjon om pilotemnet på Flygtorget?)
De får inte tillräckligt med piloter till de nya villkoren. Många har tackat nej. Varför skall man mer än halvera lönen och samtidigt jobba mer? Efter att sett några scheman så fortsätter jag pendla till utlandet. Jag förlorar alldeles för mycket i lön och är ändå lika mycket hemifrån som SAS-piloterna. Tänk att det en gång i tiden var det mest attraktiva jobbet inom flyget i Skandinavien men det är historia nu.
Att man aldrig kan rekrytera piloter i SAS och expandera något?
Snackar inte nu om 100 piloter utan större volymer.
Man har ju inte ens personal till den redan begränsade lilla enhet som arbetar!
Så samtidigt som man sänker villkoren för flygande personal (och erbjuder sådana tramsiga villkor för nyrekryteringar att många tackar nej) har ledningen underskattat efterfrågan på vissa rutter. Tur att de fick rejäl bonus under de svåra dagarna för att “ha arbetat övertid under kvällar och helger för att få saker och ting att gå ihop”. Jag är så stört trött på att SAS sköts som en relik från kalla kriget så många år efter öppnandet av marknaden i Europa.
Oj vad du kan många förkortningar. Jag skulle ocksp vilja lära mig.
ER=Extended Range
Damp Lease=Egna flygvärdinnor
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten