SAS i nya samarbeten med amerikanska flygbolag
Publicerad den 16 juli 2013I början var SAS en given partner i det särskilda samarbetet mellan Lufthansa, United Airlines och Air Canada. Tanken var att de fyra bolagen skulle samarbeta om trafiken över Atlanten, det har Flygtorget rapporterat om tidigare. SAS står dock utanför, även om bolaget dementerar att det skulle handla om en uteslutning, mer om att något direkt erbjudande inte kommit från de andra bolagen.
Istället har American Airlines blivit en alltmer synlig partner till SAS inom ramen för USA-trafiken. Visserligen är American med dels i Oneworld-alliansen, dels i ett särskilt atlantsamarbete som British Airways och Iberia driver och där Finnair nyligen blev medlem. I första hand gäller samarbetet med AA så kallade ”closed fares”, alltså specialpriser till resebyråer och paketarrangörer.
Virgin America är enligt SAS en ny partner för inrikestrafiken i USA. Bolaget startade 2007 och flyger idag till ett tjugotal destinationer i USA och Mexico med en flotta av Airbusflygplan i 320-familjen. Bolagets hub ligger i San Fransisco, dit SAS startade trafik i mars. American å sin sida är starka på östkusten med en stor hub i Chicago.
Kommentarer
Jag blir inte klok på den här artikeln… Är det SAS eller United som ska lämna Star Alliance??? Hur hänger logiken ihop. Förklara!! Den här artikeln är en enda röra.
I en extremt turbulent flygvärld är allt möjligt. Ytterst handlar allt om pengar och intjäning så oavsett vilken alliance ett bolag tillhör spelar man “under täcket” med andra där det är lönsamt.
Go sommar!
har SAS brutt med de tidligere, eller er det de som ser på SAS som “et dårligt papper”?
Köper jag en SAS biljett och hamnar på en Delta flight. Ja, då är det färdig fluget med SAS.
Chicago ligger inte direkt på Östkusten…. mer Midwest…
SAS är på många sätt ett stort skämt.
Små spelare som SAS kan inte göra mycket !
Du har faktiskt rätt! SAS börjar bli som Sverigeflyg m.m och använder sig i allt större utsträckning av en massa utländska produktionsbolag med SAS logga på.
Varför förstora upp detta? SAS agerar bara som resebyrå i detta.
Nu förstår jag inte? Varför gör man så här? Det behövdes ju inte eftersom man redan var starka och hade STAR!
Utanförskapet i Atlantic ++ tycks ha påverkan ändå!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten