SAS i Sky Team påverkar Arlanda och Kastrup
Publicerad den 10 oktober 2023Kommentarer
Jag tror inte på idén om ett helsvenskt bolag. Över 50% av Sveriges befolkning har INTE Arlanda som närmsta flygplats. Majoriteten har närmre till CPH, GOT, OSL och HEL. Det, tillsammans med LH, KLM m.fl. från regionala flygplatser i Sverige gör att det “helsvenska” bolaget endast ombesörjer Stockholmsregionen med kort- och medeldistansflyg. Stockholm Airlines. Inget fel i det, men inget nationellt flygbolag direkt.
Med 4 A350 och 20 A320 skulle LH kunna göra magi på Arlanda. Erbjud alla EB medlemmar konvertering på samma statusnivå samt starta egen lounge etc. Det skulle kunna bli *Alliance hubben i Skandinavien. Det stannar nog vid en dröm men det vore ju fantastiskt och jag skulle hoppa på direkt.
SAS har varit danskt i många år innan det här hände. Detta är bara positivt på sikt. Nu kan Arlanda släppa sargen och gå sin egna väg. Är övertygad att detta kommer gynna Arlanda och Sverige med nya bolag och linjer. Kanske till och med ett nytt nationellt bolag?
En möjlighet som nämns i artikeln men ofta blir förbisedd är att det här öppnar möjligheten för Lufthansa att göra en regional inbrytning på den svenska marknaden likt KLM redan har gjort. Det skulle ge möjlighet för de som inte bor i närheten av Stockholm att flyga direkt ner till kontinenten istället för att behöva passera Stockholm eller Köpenhamn.
Tänker att Norrland skulle vara intressant samt de större regionala flygplatserna i södra Sverige som t.ex. Linköping och Växjö.
Finns bara ett alternativ, Sverige behöver ett nytt helsvenskt flygbolag med en modern kostym som är anpassad till det nya flygandet.
Nuvarande strategin att långlinje-utbudet kretsar kring Star har ju funkat så där. Singapore har inte återkommit efter pandemin, medan de ökar på CPH. Och det blir knappt bättre om den strategin bara byter till ”fler långlinjer kring SkyTeam”. Misstänker att det skulle kunna bli tex Taipei med China Airlines, Atlanta med Delta, Seoul med Korean, men alla i första hand till den dominanta SAS-hubben på CPH
Oavsett vilka bolag kommer eller lämnar; tror jag tyvärr att det är CPH som är den stora vinnaren. Jag är mycket orolig för att Arlanda bara stärker sin roll som matarflygplats. Men det behöver inte vara helt fel, men behöver återspegla sig i ambitionsnivån. Tex ska det finnas en del av någon pir som är avsedd för matarflyg till Star Alliance, med tex en Lufthansa-lounge?
Ja, som Calle skriver är Air China en del av Star Alliance. Det finns underlag för deras linje till Peking även i fortsättningen, men på samma sätt som i fallet med United på Newark har de nytta av anslutningsnätverket både på Arlanda och Kastrup och väl framme i Peking. Men det är Shanghai som är Kinas affärsstad, så kanske får man hoppas på att Skyteams China Eastern återöppnar sin prepandemiska linje till Pudong?
Air China är sedan många år tillbaka en del av Star Alliance och inte Skyteam.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten