SAS möblerar om i flygplansflottan

Publicerad den 2023-10-11 00:00av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-01-15 21:11
Kommentarer
Medeldistansflottan hos SAS tillförs nya flygplan, samtidigt som det görs en unik rockad bland långdistansplanen.
Air France/KLM kommer med all säkerhet att påverka verksamheten inom SAS. Samtidigt är SAS kvar som ett eget flygbolag och kommer fortsatt ha sin egen flotta, om än trafiken stegvis kan komma att anpassas till medlemskapet i nya alliansen SkyTeam. En förändring syns redan nu, trafiken på Amsterdam, med nattstopp, kommer utökas bland annat med hjälp av SAS Connect A320neo, där tidigare mindre flygplanstyper och SAS Link flugit den trafiken från Skandinavien. 
Samtidigt har Air France-KLM meddelat att de trots allt ska delta i årets nästa budstrid, som gäller 51% av TAP Air Portugal. Vinner de även den, lär Lissabon bli en mer frekvent SAS destination. TAP har ett stort linjenät mot Sydamerika och framför allt Brasilien.
Airbus har just nu sju nya flygplan under tillverkning för SAS. Den 6 oktober genomförde en A320Neo sin första testflygning från fabriken i Hamburg. Den blir en av fem nya i SAS Connect inom snar framtid. När de är levererad har Connect 30 Airbus A320Neo. Samtliga SAS-maskiner inom Connect Connects är på EI- register, dvs Irland. Men även ”stora SAS”, Maun, väntar tillökning med två nya A320Neo i tillägg till de 36 man redan har. De ska registreras SE-RZY och SE-RZZ. Det ger SAS totalt 68 A320Neo och tre A321Neo med räckvidd och inredning för långdistans.
SAS Main har dessutom fyra äldre A319 och elva A320ceo, med 168 istället för 180 stolar. De sista fyra 737-700 lämnar just nu SAS, under oktober-november och tas över av Canadian North. Kvar blir en enda 737:a anpassad för MedEvac-uppdrag relaterade till Ukraina. SAS Links flotta omfattar i dagsläget tio Embraer ERJ 195LR.
På långlinjesidan finns fyra A350-900 och sju A330-300, en flotta som kommer se en förändring redan nu. Ytterligare en A350-900 fasas ut och ersätts då med något så ovanligt som en “återvändare”. Det är LN-RKR Tore Viking, en 8,1 år gammal A330-300, som sedan 1 februari stått avställd i franska Chateauroux, sedan SAS inte kom överens om leasingpriserna med ägaren AVIC Leasing. Efter detta blir det åtta A330 och tre A350-900 i långdistanstrafiken, tillsammans med de tre A321NeoLR. A350 används idag framförallt till Tokyo över Nordpolen, samt Shanghai och USA:s västkust samt Washington.
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2023-10-12 14:41

i SAS’s eiendeler. Kan ikke se at den andre grupperingens vinst i å eie SAS endrer dette.

LN-RKM/N og O eies av SAS selv og er pant bl. flere. Avhendes disse tre A-330 av Apollo, kan man vel tale om “lang rockad” (0-0-0) og kraftig desimering av SAS’s lang-flåte. Apollo vil nok snabbt ha tilbake penger de lånte til SAS 3,5 mrd kronor.
For ikke å nevne LHR-slots……

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten