SAS och Iberia kolliderade på Mallorca
Publicerad den 18 september 2011Det var när SAS Boeing 737 börjat taxa ut till start på väg till Arlanda som det hände. Vingen på SAS-planet slog i stjärtfenan på en av Iberias maskiner och åstadkom materiella skador på båda flygplanen. Enligt Expressen.se fastnade de båda flygplanen i varandra och det dröjde en halvtimme innan de kunde dras isär.
Efter inspektion beslutades att SAS-Boeingen skulle stanna kvar över natten och passagerarna inkvarterades på hotell. SAS meddelar att det aldrig var någon fara för passagerarna och att det rör sig om mindre skador. Olyckstillbudet ska utredas.
Kommentarer
Flyg expert:
Jag satt i SAS planet som körde in i Iberia planet. Det råder ingen som helst tvekan om att det var SAS piloten som har ansvaret för olyckan här. Detta hände inte under pushback utan på taxibanan. SAS kaptenen gjorde en felbedömning och trodde att vi kunde passera planet. Han tog för övrigt på sig ansvaret vid breifing till oss passagerare.
Igentligen så är det väl Iberia piloten som jorde fel efter som han inte höl sin position och han borde ha set att SAS-planet jorde pushback.
Men anat var ju när pushback bilen körde in i hangaren på Le Bourget med en Airbus A380 under midsomar helgen 2011!
Tydligen var inte Iberia-planets pilot den bästa som inte löd c.tower med att hålla sin position, eller att c.tower inte uppmärksamma piloten. Piloten i sas-planet kunde inget göra iom att han fick pushback och att det inte var han/hon som styrde.
Det kan man också fråga sig! Varför krockar bilar, motorcyklar och tåg?
Det finns alltid en förklaring, det sitter människor i styrhytten och spanska trafikledare i tornet i det här fallet och någon var väl inte uppmärksam
Varför händer Det sånt hära finns Det någon förklaring till Det hela
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten