SAS och Kastrup höjer luftkvaliteten på flygplatsen

Publicerad den 2023-10-26 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Under fyra veckor genomförde SAS och Kastrup ett unikt miljöprojekt som minskat utsläppen och förbättrat luftkvaliteten på flygplatsområdet med 30 procent. Nu vill Kastrup satsa på ett större projekt för att ytterligare förbättra luftkvaliteten på flygplatsen.
En av SAS A320-maskiner tankades tidigare i år med en bränsleblandning där 34 procent bestod av biobaserad SAF, alltså Sustainable Aviation Fuel. Den sattes sedan in på olika sträckor i linjenätet, bland annat på rutten mellan Stockholm och Köpenhamn. Varje gång den landade på Kastrup och taxade mellan banan och terminalen, mättes utsläppen. Mätningarna genomfördes tre-fyra gånger dagligen under en fyra veckor lång period. Nu har testresultaten kommit och visar på en betydande minskning av mikropartiklar, bland annat sot, från maskinen. I sin tur har det förbättrat luftkvaliteten på flygplatsen med cirka 30 procent. 
– Det är verkligen goda nyheter och en viktig upptäckt att hållbart flygbränsle påverkar luftkvaliteten. Sedan tidigare visste vi att SAF minskar CO2-utsläppen och det här är en tydlig vinst med att flygbranschen övergår till hållbart flygbränsle, säger Christian Poulsen COO på Kastrup. 
 
Just sotpartiklar stannar oftast kvar i det område där de släppts ut vilket innebär att om förekomsten minskas vid just taxning kommer det flygplatsområdet tillgodo direkt. Det är första gången som ett liknande miljöprojekt genomfört i ett skarpt läge och där flygbolag, flygplats och teknisk specialistkompetens från Tyskland deltagit.
– Det är ett bra exempel på hur en kollektiv insats kan visa på ytterligare upptäckter som kommer flygbranschen till godo, konstaterar Ann-Sofie Hörlin, Hållbarhetschef på SAS. 
 
Om drygt ett år, från 2025 träder nya EU-regler i kraft med krav på att alla flygplan som startar från en flygplats inom unionen ska ha minst två procent SAF i tankarna. Det höjs sedan trappstegsvis fram till 2050 då kravet är 70 procents inblandning. Det ställer krav på att produktionen av hållbart flygbränsle ökar på global basis. I dagsläget är SAF tre till fyra gånger dyrare än vanligt flygbränsle. 
I den mindre skalan vill nu Kastrup, som är medlem i den danska flygbranschens Klimatpartnerskap vara med och satsa 200 miljoner danska kronor på ytterligare insatser för att minska utsläppen av mikropartiklar och därmed successivt förbättra luftkvaliteten på Kastrup. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Mr €
2023-10-26 14:09

Man vet sedan länge att den svenska biodieseln “City diesel” är mycket renare från kol/svavelpartiklar jmf. med vanlig diesel, detta ger en aning högre bränsleförbrukning då kol/svavel ger energi då det förbränns men avgaserna blir “renare” med mest H2O och CO2.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten