SAS och Luftfartsverket skriver flyghistoria
Publicerad den 19 januari 2006Under flygningen kommunicerade flygledarna och flygplanet och dess piloter via datalänk för att fastställa inflygningsprocedur och möjliggöra för flygplanet att beräkna sin optimala sjunkprofil.
Marksystemet gav även flygplanet en RTA (Required Time Arrival) att passera bantröskeln på Arlanda.
Efter att piloterna lagt in data i navigeringssystemet så länkades flygplanets fyrdimensionella färdmeddelande (4DT, Four Dimensional Trajectory) ner till marksystemet med precisa beräknade höjder och tider för kommande positioner ända till bantröskeln. Flygplanet genomförde sedan den optimerade inflygningen till Arlanda och passerade bantröskeln inom 2 sekunder från den tidigare begärda landningstiden (RTA).
- Vi har I dagens flygplan mycket exakta navigeringssystem och det är verkligen en milstolpe att för första gången se dessas information börja användas för att tillhandahålla optimerad flygoperation, säger Peter Larsson, Projektledare SAS NUP2+
De optimerade inflygningarna (4DT) kallas även för "Green Approaches"
eftersom de syftar till att reducera bränslekonsumtion, utsläpp och buller. De kommer att användas under våren i primärt lågtrafiksituationer till Arlanda och utvärderas.
4DT operationer på Stockholm Arlanda är en del av ett partnerprojekt som heter NUP2+. Projektet är till hälften finansierat av EU och fokuserar på att utvärdera applikationer som är tänkta att förbättra effektivitet, miljö och säkerhet i flygsystemet.
En demonstration i stor skala är planerad I Stockholm i april 2006 och de olika delarna kommer visas på ATC Maastricht mässan den 14-16 februari.
För ytterligare information kontakta
SAS NUP2+ Project Manager, Peter Larsson +46-(0)70-9976364 peter-n.larsson@sas.sewww.nup.nu/nup2plus
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten