SAS tecknar avtal med resebyråer

Publicerad den 23 december 2002
Kommentarer
Som tidigare annonserats kommer SAS från och med den 1 januari 2003 att införa ett nytt distributionskoncept i Skandinavien. SAS koncernen börjar då tillämpa nettopriser och sänker samtidigt priserna med tidigare inbakade provisionsbelopp. Samtidigt börjar SAS koncernen och resebyråer ta betalt för sina tjänster av kunderna, något som de flesta resebyråer i Skandinavien gör redan idag. Pris på flygbiljetter kommer att variera mer i framtiden beroende på hur och var Du bokar och betalar.

Detta betyder att priset för en biljett kommer att variera beroende på kundens val av försäljningskanal och servicenivå. Hos SAS blir det billigare att boka biljetten via Internet än via telefonförsäljningen.


Beslutet att införa distributionsstrategin togs efter en omfattande dialog, de senaste tolv månaderna, med resebyråer och branschföreningar. Vi har nu ingått ett samarbetsavtal med två av de största resebyråkedjorna i Norden, Bennett BTI och American Express. Vi förhandlar för närvarande med övriga resebyråer och förväntas avsluta dessa förhandlingar inom en snar framtid, säger Senior Vice President Søren Jespersen ansvarig för SAS gruppens globala försäljning.


Ragnar Norbäck, General Manager Nordic & Netherlands American Express. Genom distributionskonceptet tar SAS ledningen i Europa. De kan driva på en utveckling för den nordiska marknaden mot en ren och professionell relation mellan leverantör, kund och resebyrå. Det ger oss möjlighet att tjäna våra kunder på absolut bästa sätt.


Hans Holmen Verkställande direktör Bennett BTI Nordic. Vi tycker det är positivt att vi kommit i mål med ett avtal som innebär en ny distributionsstrategi för SAS. Vi tror det är bra för både marknad och kund att klargöra förhållandena på marknaden samt vem som har ansvar för respektive del av kundrelationen. Att vi redan nu påbörjar ett samarbete med SAS ger den bästa möjliga lösningen för SAS, för oss och inte minst för våra kunder för år 2003.


Vår åsikt är att SAS nya distributionsmodell skapar en tydlig och transparant kundrelation, samt en tydlig rollfördelning mellan resebyrå och flygbolag. Detta är till kundens fördel säger Søren Jespersen.


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten