Single Sky: lekstugan fortsätter

Publicerad den 14 mars 2013
Kommentarer

Inför senast mötet i Single Sky Committee, SSC, den 8 mars, höll TS ett brukarmöte för att stämma av Sveriges position i frågor kring avgifts- och prestationsförordningen inför den kommande rapporteringsperioden RP2 som omfattar åren 2015-2019. Efter mötet skickade vi brev till vår infrastrukturminister med fakta och synpunkter som borde få Sverige att rösta emot de förslag som allvarligt riskerar försena den fortsatta utvecklingen enligt planen. Tyvärr kan vi konstatera att de inte lyssnade på våra argument utan röstade för det urvattnade förslaget med motiveringen: "På ad hoc mötet fick Sverige igenom alla de synpunkter vi hade i ståndpunkten som både Transportstyrelsen och Näringsdepartementet låg bakom, vi hade därför svårt att se på vilka grunder Sverige skulle rösta mot förslaget…. Vi gjorde en analys av vad det skulle innebära för Sveriges del och vi kom fram till att det skulle vara sämre för alla parter att inte ha några förändringar från RP1 förutom att terminal ingår från 1/1 2015." SFB har naturligtvis efterlyst en förklaring till vad som blir bättre för alla parter. Som tidigare rapporterats om, så händer det väldigt lite i utvecklingen av det gemensamma luftrummet i Europa. Allt fler och högre röster hörs att det är en lekstuga som tyvärr genom det beslut SSC tog, kommer att sänka de ursprungliga kraven på förändring som verkligen behövs inom europeisk flygtrafikledning. När det ursprungliga målen för SES sattes upp för åtta år sedan hade man USA som förebild. Där kan man konstatera att deras flygtrafikledning är anmärkningsvärt mycket mer effektiv än den europeiska.
Några jämförelsetal:  

 

Europa

USA

Skillnad %

 Personal totalt

 57.000

 35.200

62%

 Antal Flygledare

 16.700

 14.600

14%

 Övrig personal

 40.300

 20.600

96%

 Antal flygningar

 9.500.000

 15.900.000

– 40%

 Flygningar/ flygledare

 569

 1.089

-48%

 Den här situationen medför att flygtrafikledningstjänsten i Europa är avsevärt dyrare än i USA. Ur svensk synvinkel kan man också nämna att den svenska flygtrafikledningen inklusive DK/SE FAB även är bland den dyraste. Förseningar i införandet kostar europeiska flygbolag upp mot 14 miljoner euro per dag samtidigt som passagerarna får onödigt långa flygtider, onödigt höga biljettpriser genom att flygbolagen får betala för höga kostnader och försenade flygningar. Samtidigt drabbas miljön av helt onödiga utsläpp.
Medlemsstaterna och de flygtrafikledningsorgan som är inblandade i förhandlingarna verka tycka det är viktigare att skydda nationella intressen.
Senast i raden av protester är dagens pressmeddelande från våra europeiska systerorganisationer:

—— Start – Press release ——

Svenska Flygbranschen systerorganisationer Press release

11 March 2013

The future of the Single European Sky suffers another serious setback
The European airspace users' community is facing another setback on the implementation of Single European Sky (SES) after the Single Sky Committee, consisting of representatives of the 27 Member States of the European Union adopted the so-called performance and charging schemes for the period of 2015-2019. This legal framework is a retrograde step for the timely and successful establishment of the Single European Sky.
Last year the European Commission proposed an ambitious revision to the performance scheme for air navigation services (ANS) to improve and amend shortfalls in the initial regulations for charging and performance in ANS. The revised scheme was aiming to reduce the cost of flights, while increasing capacity and better preserving the environment. Following the lengthy discussions, the Member States forced a compromise, which no longer reflects the original goals of the performance regulation and will further strengthen the already existing SES deadlock.
The Heads of the airspace users' associations, AEA, EBAA, ELFAA, ERA and IACA comment:
"Today we saw another example of the failures in building a Single Sky in Europe. We condemn the fact that the EU Member States were finally able to weaken the proposed scheme which will result in further under-performance and will not incentivise the European Air Navigation Service Providers to improve their performance and reduced their costs. We find it unacceptable that the European flagship programme for aviation appears to be rapidly falling apart."

—— Slut – Press release ——

I skrivande stund stämmer även IATA in i kören och säger bland annat:
"Passengers, airlines and the wider European economy are losing EUR 5 billion every year from inefficient air traffic management. That's the cost of the fragmentation of European airspace. But once again it looks like the cost-efficiency targets will be woefully short of what is required. The solution is a binding performance scheme, administered by a Europe-wide independent economic regulator. It's the only way to motivate ANSPs to rationalize the duplication and waste of the current system. For example, Europe does not need the 63 air traffic control centers that it has today. We could have more efficient service with no more than 40," said Tyler.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten