SN Brussels Airlines på väg till BA?
Publicerad den 9 mars 2004Förhandlingar har pågått en längre tid med olika tänkbara finansiärer för att hitta nytt kapital för SN Brussels Airlines, efterföljaren till tidigare konkursade Sabena. Belgiska nationella känslor kunde inte acceptera ett Belgien utan ett eget nationellt flygbolag. Parallellen med vad som hände i Schweiz och nya SWISS är slående, det togs snabbt fram kapitalstarka intressenter för att rädda vad som gick att rädda. Det blev det föga spännande namnet SN Brussels Airlines.
SN Brussels Airlines har haft större förluster än vad aktieägarna hade förväntat sig. Det är onekligen inte helt enkelt idag att finna nya ägare till olika flygbolag som arbetar med röda siffror.
Bilden: SN Brussels Airlines BAe 146 på Arlanda, foto Magnus Elander
Åtskilliga flygbolag befinner sig i samma situation som SN Brussels Airlines, så även Virgin Express. Detta i bjärt kontrast mot Virgin Atlantic som flyger interkontinentalt från London – i huvudsak till USA och är ett lönsamt bolag liksom Sir Richard Bransons mycket lönsamma Virgin Blue i Australien.
Virgin och SN Brussels Airlines flyger vardera ca 3 miljoner passagerare in och ut från Bryssels internationella flygplats, vilket är alldeles för lite för att kunna ge en betryggande lönsamhet. Virgin Express flyger enbart inom Europa till skillnad från SN Brussels Airlines som även flyger på flera av de gamla Sabena destinationer i Afrika.
De förhandlingar som har förts mellan Virgin och SN Brussels Airlines har stött på oväntat patrull från berörda banker. Man kräver betydande förlustavskrivningar alternativt att Virgin går in med mera kapital. Ett av marknaden eftertraktat besked om vad som sker i SN Brussels Airlines väntades på en presskonferens den 26 feb, men det uteblev oh istället fick man veta att bolaget skall öka ombordservicen med ett nytt koncept the new Brussels Bistro Concept (!).
Inte ett ord om pågående förhandlingar som sker med BA eller varför samtalen med Virgin kommit att stanna av. Under tiden har British Airways återigen dykt upp på arenan efter att Air France och KLM- sammanslutningen via ett holdingbolag blivit godkänt av EU:s kartellmyndigheter. BA måste finna nya vägar för att säkerställa vissa strategiska centra och dit hör Bryssel flygplats. Detta enligt en nyligen gjord intervju med BA-chefen Rod Eddington i den franska tidningen Le Soir. Där säger han att förhandlingarna snart kan vara i hamn. –Så snart vi är framme och överens om alla detaljer för ett övertagande kan vi starta diskussionen till vilka delar vi går in ekonomiskt, att det behövs betydande belopp är vi klara över. Redan idag finns det ett codeshare samarbete på Bryssel – Manchester mellan SN Brussels Airlines och BA.
För Virgin Express är detta inga goda nyheter eftersom man sitter med ett bolag som ekonomiskt går knackigt. Man har beslutat att banta ned verksamheten med två flygplan vilka skall flyttas över till Virgin Blue i Australien eller till det nystartade Virgin Red som skall flyga ut från New Zeeland. En eventuell sammanslagning mellan Virgin Express och SN Brussels är ingen enkel sak eftersom båda bolagen har totalt olika inriktning. Att skapa gemensamma vinster genom ett samgående på flygsidan är heller inte möjligt då båda bolagen har helt olika flygflottor.
Mycket talar för en lösning med BA.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten