
Snart leverans av första A320 till BRA
Publicerad den 2023-10-17 00:00av Redaktionen Uppdaterad den 2025-01-15 21:11En kanske två veckor till, sedan är en första A320 på plats. Det är den första av tre större maskiner som ska flyga chartertrafiken för Apollo och Ving.
Det var i våras som BRA på allvar återupptog jettrafiken. Då drog charterverksamheten inom Braathens International igång med flygningar till Kanarieöarna, trots förseningar med leveranserna av de A319 som är ryggraden i den nya jetflottan. I sin tur krävde det en del inhyrningar, vid några korta tillfällen tog en A330 från HiFly några flygningar och under en längre period i somras flög en A320-200 från bulgariska Fly2Sky chartertrafiken från främst Luleå.
Till del har samma situation uppstått nu när de första A320-maskinerna är på väg in i flottan. Enligt planerna ska den första SE-RGF vara i trafik redan i månadsskiftet oktober-november. Den är visserligen formellt överlämnad till Braathens International men står av allt att döma kvar i Ostrava där den målats och genomgått teknik. Men enligt BRA så har bland annat försenade leveranser av reservdelar påverkat tidtabellen för den slutliga leveransen till Sverige. Det senaste budet är att den ska anlända om senast två veckor. I det glapp som uppstår i flygprogrammet har DAT hyrts in för en del flygningar där BRA också disponerar om den egna flottan av A319 för att täcka behovet.
SE-RGF har idag 16,1 år på nacken och har tidigare flugit för TAM i Brasilien och LuckyAir i Kina, innan en kort sejour hos Ultra Air i Colombia. Den är leasad från DAE Capital. Därnäst följer SE-RGG och SE-RGH som bägge flugit sina drygt 15 år för Interjet i Mexico. De är leasade från Macquaire Air Finance och har stått avställda i tre år vilket ger en lägre gångtid än åldern anger. Ommålning och sista fix har de fått i Ostrava, där de för övrigt mötte SAS sista B737-700 på väg ut.
Enligt planerna ska bli upp till fyra A320 och väl i trafik, sätts de huvudsakligen in för Apolloresenärer, efter Novairs nedläggning. De kan visserligen inte gå ned på Bromma, men det hindrar inte BRA att eventuellt använda dem även i sin egen övriga trafik på andra linjer. A319-maskinerna används kontinuerligt i linjetrafiken på svensk inrikes.
Därutöver har Braathens international sina fyra A319 i charter och inrikestrafik. Av Braathens Regionals fjorton ATR 72-600 har två varit ute på ACMI-uppdrag i sommaren för Air Corsica respektive skotska Loganair. En maskin är fortsatt ute på Korsika. Övriga flygs inrikes och ett fåtal utrikeslinjer, som Helsingfors och Aarhus tillsammans med den längsta Göteborg-Lyon med flygtid på nära 3.30.
Enligt planerna ska bli upp till fyra A320 och de kommer nästan uteslutande att vara i trafik för Apollo. De kan visserligen inte gå ned på Bromma, men det hindrar inte BRA att eventuellt använda dem även i sin egen övriga trafik på andra linjer. A319-maskinerna används kontinuerligt i linjetrafiken på svensk inrikes.