Staten har stort ansvar för landets olönsamma flygplatser
Publicerad den 24 april 2008Många svenska flygplatser är en förlustaffär och både flygplatser ägda av LFV och kommuner runt om i landet subventioneras med mycket stora belopp idag. Det här visades med önskvärd tydlighet i TV4s Kalla Fakta i söndags. Den bild som redovisades i programmet är sann och på Aviation Capacity Resources (ACR) är vi inte förvånade över den rådande situationen.
Staten har under decennier lagt grunden till dagens höga driftkostnader och vill nu skjuta över ansvaret och dessa problem genom att sälja av icke lönsamma enheter. Det här har redan börjat ske då Halmstad, Kalmar och Norrköping nyligen övergått i kommunal ägo. Innan fler enheter kan överlämnas så avvaktar LFV regeringens höstbeslut om hur flygplatssystemet i Sverige skall finansieras.

ACR anser att staten inte ska överlämna flygplatsansvaret för de icke lönsamma flygplatserna till kommunal regi utan att erbjuda några års förlustgarantier och andra medskick. Det måste finnas incitament för en ny giv på en flygplats för att kunna skapa ett rättvist ägande och drift. Nya ägare måste med tydliga mål kunna skapa de produkter som uppfyller flygresenärers resebehov i regionerna.
Kommuner måste också hitta samarbetsformer och bjuda in näringsliv och utbildningsenheter i olika ägarkonstellationer. Flygplatserna i framtiden måste bli kostnadseffektiva och skapa förutsättningar till samarbeten över alla gränser, både innanför och utanför flygplatsen.
ACR har sedan 2004 försökt få till en avreglering på flygtrafiktjänst-området i Sverige, i första hand flygtrafiklednings-tjänster och väderobservationstjänster i kontrolltornen ute på flygplasterna.
Regeringen har hittills inte "nappat" utan medvetet försenat konkurrensutsättningen av flygtrafiktjänster.
Nu, fyra år senare, börjar vi närma oss ett beslut. Men än idag är det inte aktuellt och hindrar flygplatsbranschen från att spara stora pengar.
Flygplatserna i landet skulle kunna spara upp till 100 miljoner kronor per år om bara marknaden för flygtrafikledningstjänster var öppen för konkurrens.
Ungefär 50 procent av priset som flygplatsen debiterar flygbolagen är kostnader för flygtrafiktjänster. Inkluderar vi det affärsområde inom LFV som sköter all överflygande trafik så skulle det finnas utrymmen för ytterligare besparingar i systemet på ca 15 – 20 procent per år.
Bara inom flygtrafiktjänsten i Sverige går det att spara nästan lika mycket som staten idag subventionerar Sveriges olönsamma flygplatser med.
Därtill kommer nya entreprenadlösningar för framtidens flygplatsdrift som också skulle lägga grund till mer kostnadseffektiva sätt att driva landets flygplaster.
Staten har ett mycket stort ansvar och är den enda part som äger frågan och måste ta initiativ inför framtiden som gör flygplats-branschen mer transparent och med rättvisare spelregler.
Stockholm den 22 april 2008
Wilhelm Wohlfahrt
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten