Staten skall hålla med flygplatser, inte flygbolag
Publicerad den 19 april 2002Maud Olofsson jämförde med bredbandsutbyggnaden. Regionalflyget – liksom bredbandsnätet – är ett statligt ansvar och kan inte vara beroende av kommunernas svaga ekonomi. Att driva flygtrafiken bör ske på marknadens villkor. Rikstrafiken bör dock köpa angelägen trafik till glesbygd när så behövs.
När det gäller ägandet i SAS fick hon mothugg av Carl-Johan Korsås på Näringsdepartementet. – Det är inte aktuellt att sälja SAS och skall vi sälja så måste det finnas en köpare som är beredd att betala ett pla pris. Det är svenska skattebetalarnas pengar det handlar om.
Seminariet avslöjade svårigheter för flera regioner ute i landet att behålla vettiga flygförbindelser till Arlanda och/eller Köpenhamn. Gällivare och Mora har fått ett mycket sämre trafik efter den 11 september, något som drabbar näringsliv och turism. Rikstrafikens upphandling är försenad och det efterlystes besked från myndigheten och regeringen från flygbolagen.
De höjda kostnaderna för säkerhetskontroller, försäkringar m m ansågs vara ett hot mot hela det trafiksvaga inrikesflyget.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten