Featured article image

Stockholm eller Köpenhamn med Air India

Publicerad den 13 januari 2020
Kommentarer
Enligt uppgift vill Air India öka trafiken på Skandinavien. Det kan då bli tal om ytterligare en destination från Arlanda eller Kastrup. Hos Swedavia finns en destination i Indien högt på önskelistan.
Air Indian omges just nu av en snårskog av rykten, främst vad gäller ekonomin i flygbolaget.  Det har talats om förestående konkurs alternativt rekonstruktion eller privatisering av flygbolaget, avbeställda flygplansköp, minskat linjenät och liknande. Men Ashwani Lohani, vd för det statliga och fortsatt största flygbolaget i Indien slår tillbaka mot alla rykten
– Air India ska fortsätta att flyga och växa, slog han nyligen fast i ett officiellt uttalande.
Just den fortsatta tillväxten har än en gång satt fokus på Skandinavien. För ett och ett halvt år sedan öppnade Air India, två dagar efter varandra, trafik till både Arlanda och Kastrup. Sedan den 15 augusti 2017 flyger bolaget en Boeing 787-8 tre gånger i veckan mellan Stockholm och Delhi.
 
Det är en linje som enligt uppgift har en bra kabinfaktor och mycket frakt. Air India är också medlem i Star Alliance och hubben i Delhi gör det lätt att resa vidare i regionen. Uppenbarligen är det en framgång som sporrat flygbolaget att undersöka vilka ytterligare rutter som kan bli aktuella och det mesta pekar på att Mumbai är den destination som kan vara nästa på tur med en direktlinje till Skandinavien. Enligt Swedavia är Indien en av de starkast växande marknaderna, särskilt vad gäller affärsresenärer. Beläggningen på linjen till Delhi har drygt 50 procent affärsresenärer ombord och Mumbai har länge varit högt på önskelistan hos Swedavia.
 
– I dagsläget har vi en marknad på 20 000 tur och returpassagerare årligen från Sverige till Mumbai och som idag reser vi någon hubb i Europa. En direktlinje skulle växa den marknaden betydligt, säger Elisabeth Axtelius på Swedavia till Flygtorget.
Vilken flygplats i Skandinavien som är aktuell för en eventuell linje från Mumbai är oklart. Att lägga den i Stockholm kan bredda upptagningsområdet till Finland eftersom Finnair inte flyger regelbundet till Mumbai. I beslutsprocessen kan också frågan om att öka antalet frekvenser på Stockholm bli aktuell.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Jonas
2020-01-16 21:52

Samtidigt har air India problem med att köpa bränsle för deras kreditvärdighet är noll. Hur seriöst är detta egentligen?

Von Vettet
2020-01-15 09:09

Att man ens spekulerar är ju rent löjeväckande. ARN har lyckats med att tappa HKG, LAX och nu PVG. Tokyo återstår att se men troligtvis dyker de upp som en säsongslinje. Alla andra nordiska huvudstäderna har en förbindelse till Kalifornien nu. Hur lyckas ARN misslyckas?

MAW
2020-01-15 08:31

CPH kommer ta denna. De har ju redan uppgraderat med ytterligare en veckovis avgång från Delhi till CPH p.g.a. hög efterfrågan. Stockholm lyckas inte med något alls just nu, China Estern meddelade dessutom häromdagen att de pausar linjen mellan Shanghai och Arlanda fram till mitten på juni. Skulle inte bli förvånad om ANA:s linje till Haneda endast blir en säsongslinje. De har ännu inte ens släppt antal avgångar eller när de ska starta trafiken, skulle från början meddelats i mitten av december.

Saltkammargutten
2020-01-14 14:54

Efter det stora tapp på trafik och attraktiva rutter Arlanda fått så om Arlanda tappar en boll så missar den marken. Detta medan CPH sätter den i nätet.

emil.
2020-01-14 14:09

Det är ändå fantastiskt att trots att CPH har ett så enormt upptagningsområde, att Sthlm praktiskt taget ligger i Sibirien och att Sthlm och Oslo föder CPH med dubbelräknad feedertrafik så reser ÄNDÅ fler till/från Sthlm än till/från Köpenhamn.

Arashi
2020-01-14 00:22

Om vi fick Tokyo kanske har vi någon gnutta chans att få Mumbai, alla verkar vara hopplösa nu med att Arlanda skjunker i passagerarantal, (flygskam mm) men det var ganska väntat, förr eller senare så skulle man tappa, En internationell flygplats ska vara för utrikespassagare eftersom det minskar chanserna att passagerarantal minskar.

Anonym
2020-01-13 23:41

Om man bygger ut flygkapaciteten på Arlanda, så kan man flytta över flygtrafiken från Bromma, Skavsta, Västerås flygplats till Arlanda. Först då kan Arlanda bli Nordens största flygplats.

Klimatskeptikern
2020-01-13 19:13

Miljöpartiets flygskatt lär ju inte hjälpa Arlanda

Flygare
2020-01-13 15:41

tar hem denna linje också. Swedavia mäktar inte med att konkurera.
Dessutom mycket lättare att sälja C class på en CPH linje.

Saltkammargutten
2020-01-13 11:05

Stockholm har ju en tradition av att montera ner fast både behov och underlag finns. Antar att CPH kniper denna.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten