Större flygplan med En(1) Östgöta-flygplats

Publicerad den 11 oktober 2004
Kommentarer

Näringslivet i Östergötland kräver genom ett uttalande av Östsvenska Handelskammaren att myndigheterna i regionen tar sitt ansvar och satsar på en flygplats i regionen. Vi på Skyways delar uppfattningen att det vore ekonomiskt och praktiskt mer fördelaktigt att endast trafikera från en flygplats i regionen och vi skulle med de förutsättningar, som näringslivet skissar, då kunna flyga med större jetflygplan. Men så länge det finns två flygplatser i regionen måste Skyways göra det bästa av situationen och flyga från båda flygplatserna, då vi till skillnad från näringslivet och kommunerna inte har makt lägga ner den ena flygplatsen. Vi bedömer också att vi har gjort allt som står i vår makt att göra det bästa möjliga av nuvarande situation, men fått förhållandevis liten respons, skriver Jan Palmér och Jan Bergling, koncernchef respektive Vice VD i Skyways. 

Det är glädjande att Handelskammarens uttalande innehåller en uppmaning till företagen att solidariskt använda det befintliga utbudet i regionen för att den vägen kunna upprätthålla utbudet. Stämmer uppgifter som kom ut efter ett möte mellan landshövding Björn Eriksson och näringslivet härom veckan så har idag 75 000 flygresenärer valt bort båda flygplatserna för att i stället flyga från Arlanda eller Skavsta. Hade dessa 75 000 passagerare flugit från någon av de två flygplatserna i stället för att ta bilen till Arlanda och Skavsta hade utbudet från regionen redan varit bättre.

Bilden: Prototypen av Fokker 100, ett flygplan för 107 passagerare som Skyways vill börja operera.

Idag flyger Skyways fyra turer om dagen från respektive flygplats. Skyways bjöd in politiker och näringslivsrepresentanter till ett möte den 2 september för att diskutera möjligheten att göra det bästa möjliga av nuvarande situation. Vi erbjöd oss att samordna de åtta turerna i en gemensam tidtabell. Kravet Skyways ställde var att man samtidigt från regionens sida skulle etablera en markpendel mellan flygplatserna. Idén var Östergötlandbaserad på att vi skulle ha en flygplats med två landningsbanor, en i Linköping och en i Norrköping. Vi ställde också i utsikt att tillsammans med regionen marknadsföra detta nya koncept. Alla verkade tycka detta var en bra idé. Skyways har sedan dess arbetat fram den gemensamma flygtidtabellen och avvaktar nu att övriga inblandade gör sin del så att vi kan komma i gång.


Med de totalt åtta samordnade turerna skulle regionen i praktiken få en tidtabell som motsvarar 6 avgångar per dag, vilket skulle betyda att man skulle nå i princip alla viktiga tider på Kastrup för att komma vidare ut i världen på snabbast möjliga sätt. Förslaget har också den charmen ur resenärernas synvinkel att genom att man kan flyga från två flygplatser kan marktransporter etc kortas ner betydligt med en tidsvinst som följd. I praktiken innebär detta ett minst lika bra utbud som motsvarande andra regioner har med samma passagerarunderlag.


Vi håller med om att det vore effektivare att flyga från en flygplats. Skulle näringslivets lojalitet öka med att man i praktiken lägger ner den ena flygplatsen, då skulle Skyways också kunna förbättra utbudet med, som många begär, större jetflygplan. Risken är dock att hälften av företagen, när valet är gjort finner valet fel och tar detta som intäkt för att fortsätta flyga från andra flygplatser.


Många frågar sig säkert varför inte Skyways koncentrerar sin trafik på en av de två flygplatserna. Detta är en möjlighet och övervägs. Men man ska veta att sker detta kommer dagen efter ett nytt flygbolag att trafikera den andra flygplatsen och därmed har man i praktiken inte åstadkommit något.


LinköpingSammanfattningsvis har Skyways inte makten att stänga en flygplats så att all reguljär trafik kan koncentreras till den andra. Den makten har Luftfartsverket som äger flygplatsen i Norrköping och näringslivet i form av Saab som äger flygplatsen i Linköping.


Skyways har gjort allt som står i vår makt att försöka ge regionens företag en så bra service som möjligt med två flygplatser i regionen trots att 75 000 resenärer, många av dessa affärsresenärer, väljer att ta bilen till Skavsta eller Arlanda. Vi har också arbetat fram ett förslag för att ytterligare förbättra servicen idag i regionen och väntar nu på respons från flygplatser, myndigheter och näringslivet så att vi snabbt kan komma igång.


Den dag som näringslivet och myndigheterna har enats om att satsa på en flygplats i regionen är också Skyways berett att erbjuda en tidtabell med fler avgångar än man idag kan erbjuda från respektive flygplats och genomföra trafiken med större flygplan. Skulle de 75 000 passagerarna som idag åker bil till bl a Arlanda återvända kan Skyways dessutom erbjuda genomgående jettrafik på sträckan.


Jan Palmér


Jan Palmér (bilden)
Koncernchef Skyways
Jan Bergling
Vice vd Skyways 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten