Strejkande SAS-danskar fråntas uppgifter

Publicerad den 3 maj 2007
Kommentarer

Den nye SAS-chefen Mats Jansson har slängt silkesvantarna och låter den senaste olagliga danska strejken vara droppen som får SAS att agera.

Inom kort ges SAS i Stockholm och Oslo det operationella ansvaret för flyglinjerna Köpenhamn-Stockholm och Köpenhamn-Oslo i stället för Köpenhamn.

"Köpenhamn har svarat för 73 olagliga strejker de senaste tio åren, det är en olovlig strejk varannan månad - nu sätter vi ned foten", sa Mats Jansson under en pressträff med anledning av SAS kvartalsresultat i Stockholm på torsdagen.

Mats Jansson upprepade gång på gång, att SAS är till för kunderna och inte tvärt om. 

Mats Jansson konstaterade att de danska kabinanställdas olagliga strejk under tre dagar lamslagit 700 flygningar och direkt påverkat 50 000-60 000 passagerare.


"Vi har misshandlat våra kunder", sa SAS-chefen. "Jag som under lång tid tidigare har arbetat i kundföretag har aldrig sett något liknande. Strejken var ett oförsvarligt beteende!"

Mats Jansson betonade dock, att det faktum att det operationella ansvaret för flygningar från Köpenhamn till Stockholm och Oslo tas ifrån Köpenhamn inte ska ses som något första steg mot att försvaga Köpenhamn som SAS huvud-hub.

SAS

"Inte heller ska åtgärden utlösa spekulationer om fler direktflyg till några andra destinationer från Arlanda och Oslo", sa Mats Jansson. "Beslut om sådana tas på strikt kommersiella grunder."

Mats Jansson konstaterade att kunderna är trötta och att SAS som en följd av den senaste olovliga strejken skjuter upp presentationen av sin nya strategiplan ett par veckor, till i juni.

"Vi ska föra vidare samtal med våra ägare, med styrelsen och inom ledningsgruppen. SAS har tagit sig igenom en period med en ekonomiskt djup kris. Nu är frågan: Vem är vi till för? Och svaret är: Vi är till för kunderna! Därför bygger hela planen på kunddrivenhet."

Mats Jansson sa att planen dessutom innehåller så väl kostnads- som tillväxtinitiativ, men också om service och medarbetarengagemang.

"Personalen i SAS är engagerad i SAS och vill att det ska gå bra för SAS och personalen gillar inte heller olagliga strejker", slog SAS-chefen fast.

Mats Jansson berättade att av de 73 olagliga strejkerna i Danmark som drabbat SAS de senaste tio åren, så påverkade hälften SAS-kunderna direkt, medan de övriga strejkerna mera drabbat bolaget bakom kulisserna.

100 miljoner danska kronor kostade den senaste danska strejken SAS.

Vingar för pengarna

"Det är oerhört mycket pengar!", sa Mats Jansson.

Mats Jansson sa sig inte kunna svara på frågan hur de beslutade åtgärderna, att låta Stockholm och Oslo svara för operationerna till och från Köpenhamn (alltså bl a med svensk och norsk kabinpersonal i stället för dansk) personalmässigt kommer att påverka SAS i Danmark.

På en fråga huruvida SAS-chefen, SAS-ledningen och bolagets styrelse som i enighet beslutat om de nya åtgärderna, har tagit i beaktande att deras beslut kan komma att framkalla ytterligare strejkaktioner i Danmark, svarade Mats Jansson:

"Vi har inte tänkt på det… SAS ska pålitligt flyga på den tid vi utlovat och dit kunderna vill. Vi måste stå på kunderna sida!"

SAS-chefens kalla konstaterande indikerar, att det många har ansett vara ett "daltande" och tassande för de strejkbenägna danskarna möjligen är över.

Mats Jansson tycks fast besluten att möta sådana med järnhandskar och blanka vapen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten