Sundsvallsflyg och SAS ökar konkurrensen
Publicerad den 19 maj 2014Trafiken på Sundsvall-Timrå Airport, som flygplatsen numera heter sedan Härnösand valde att dra sig ur det ekonomiska ansvaret för driften, bygger i huvudsak på flygningar till Stockholm. Där är det Sundsvallsflyg och SAS som delar på marknaden med cirka 30 procent för det lokala flygbolaget och cirka 70 för det stora internationella flygbolaget. Att det är en viktig marknad visar det faktum att SAS nyligen, efter att ha varit upp och träffat kommun och näringsliv, ökade antalet frekvenser med fem nya avgångar: fyra ”fakirflyg” med avgång 06.00 från Sundsvall och ytterligare en förbindelse på lördagar.
– SAS är en konkurrent som heter duga och de är väldigt duktiga så vi måste hitta vårt eget sätt att konkurrera, säger Eva Nyh Hederberg, vd på Sundsvallsflyg till Flygtorget.
Den egna nischen bygger på den lokala förankringen, lyhördhet mot resenärerna, korta beslutsvägar och – Bromma.
– Bromma är ju en fantastisk flygplats med sina snabba byten och i och med att tidtabellerna för hela Sverigeflygsgruppen och Malmö Aviation har samordnats så är det den starkaste inrikeshubben i landet. Från Sundsvall når man tolv destinationer utan problem. Dessutom flyger cirka tio procent av våra passagerare via Bromma till Helsingfors och Bryssel och vidare ut på långlinjerna.
Affärsresenärerna står för närmare 75 procent av alla som flyger på Sundsvall-Timrå. En siffra som kan jämföras med Östersund där antalet affärsresenärerna ligger på cirka 30 procent. Det förklarar den stora andelen som väljer SAS och därmed de utrikesmöjligheter som ett byte på Arlanda ger. Den nya avgången på lördagar förbättrar också möjligheten för charterresenärerna som ska flyga vidare från Arlanda.
– Båda linjerna är geniala på sitt sätt och framför allt är det roligt att se två så stabila spelare på linjen. Det gynnar oss som flygplats och hjälper också till att växa marknaden i regionen, säger flygplatschefen Frank Olofsson.
Sundsvallsflygs trafik flygs av Braathens Regional med en SAAB 2000 med 50 stolar. SAS varierar fyra olika flygplanstyper beroende på bokningsläget: De egna Boeing 737, Boeing 717 från Blue1 och ATR72 och SAAB 2000 från Braathens Regional. Det ger ett spann på 50 – 186 stolar på varje avgång.
Kommentarer
Sundsvalls flyg har 22st avgångar till Bromma och 22st tillbaka det är 44st totalt i veckan.Sas 35st till Arlanda och 35st tillbaka det är 70st i veckan
Fungerar antagligen inte från S-vall. SAS vill inte erodera sitt eget nav i Arlanda + att man har ju testat GBG tidigare utan att nå lönsamhet.
Braathen, SAS, Kulla, MA – branschen är i symbios & konkurrerar…
Kan inte SAS flyga sirekt från Sundsvall till eftertraktade destinationer: Helsingfors, Göteborg,London, Köpenhamn och ngn tysk dest. samt vissa semesterorter under sommarhalvåret?
Det verkar som att Braathens Regional hamnar i ett läge då man sitter på dubbla stolar!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten