Svensk kraft i första vätgasdrivna passagerarflygplanet
Publicerad den 26 september 2020Kommentarer
Du menar samma satsning som det framtidsinriktade Swedavia gjort med remote tower, en hundra miljoner nu i sjön.
Det är extremt dyrt och energikrävande att framställa ren vätgas.
att vätgas är vägen fram , också för större flygplan. En indikation på att det är så, är att Swedavia” satsar” på el- flygplan….
Varför hausar man upp alternativ som batteri och vätgas drift när de inte realistiskt vetenskapligt fysiskt fungerar.
Lätt att glömma Hindenburg, dagens batteri teknik har för lågt energi innehåll och de är dessutom för tunga. Det blir ett löjets skimmer över det hela.
Det
Arne, du kanske missade att detta är början på utvecklingen? Det är väl en bra början, tycker du inte det?
Råkar vara influgen på Malibu. Originalet med 310 hk kolvmotor och tryckkabin klarar 195 knop på FL 250. 100 knop är inte långt över stallfart… Ingen har hittills kallat PA46 för ett passagerarflygplan, särskilt inte som kommersiell passagerartransport kräver två motorer.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten