Svensk kraft i första vätgasdrivna passagerarflygplanet

Publicerad den 26 september 2020
Kommentarer
Premiärturen med ett vätgasdrivet passagerarflygplan ägde rum i onsdags på Cranfield University Airport, norr om London. De enda utsläppen var vattenånga.
Flygplanet, en enmotorig Piper Malibumed sex flygstolar ink. pilot, har omvandlats för bränslecellström av det brittiska företaget Zero Avia och utrustats med bränsleceller från svenska PowerCell. Under åtta minuters flygning nådde planet en höjd av 1000 fot och en hastighet på 100 knop. De enda utsläppen var vattenånga som produceras av bränslecellen när vätet omvandlas till el.
Dr. Val Miftakhov, VD för Zero Avia, ser stora möjligheter för bränsleceller inom flyget:
– Det är svårt att sätta ord på vad detta betyder för alla som är intresserade av flygning utan utsläpp. Experimentella flygplan har redan flugit med vätgasbränsleceller som en kraftkälla, men storleken på detta flygplan är ett bevis på att betalande passagerare kan gå ombord på en verklig utsläppsfri flygning mycket snart.
PowerCell Sweden utvecklar och producerar bränsleceller. Bränslecellerna drivs av vätgas och genererar elektricitet och värme utan några andra utsläpp än vatten
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2020-09-28 12:36

Du menar samma satsning som det framtidsinriktade Swedavia gjort med remote tower, en hundra miljoner nu i sjön.
Det är extremt dyrt och energikrävande att framställa ren vätgas.

Röda Baronen
2020-09-28 08:20

att vätgas är vägen fram , också för större flygplan. En indikation på att det är så, är att Swedavia” satsar” på el- flygplan….

thomas
2020-09-27 17:14

Varför hausar man upp alternativ som batteri och vätgas drift när de inte realistiskt vetenskapligt fysiskt fungerar.
Lätt att glömma Hindenburg, dagens batteri teknik har för lågt energi innehåll och de är dessutom för tunga. Det blir ett löjets skimmer över det hela.
Det

Jocke
2020-09-27 11:27

Arne, du kanske missade att detta är början på utvecklingen? Det är väl en bra början, tycker du inte det?

Arne
2020-09-26 22:46

Råkar vara influgen på Malibu. Originalet med 310 hk kolvmotor och tryckkabin klarar 195 knop på FL 250. 100 knop är inte långt över stallfart… Ingen har hittills kallat PA46 för ett passagerarflygplan, särskilt inte som kommersiell passagerartransport kräver två motorer.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten