Swedavia vill ha fler linjer till Malmö
Publicerad den 25 april 2017
Malmö Airport, idag den fjärde största i landet med dryg 2,2 miljoner passagerare med har idag ett linjenät som är fokuserat på östra Europa. Det är nästan uteslutande Wizz som står för de närmare femton olika rutterna. Lägg till chartertrafiken och flygplatsen kan förse regionen med ett stort internationellt linjenät. Men samtidigt saknas flyglinjer till de större städerna i Västeuropa. Det vill Swedavia ändra på och satsar nu på att locka mer linjetrafik till Malmö och förhoppningen är att SAS beslut att öppna baser i Storbritannien och Spanien ska bli en hjälp i det arbetet. Det skulle till exempel kunna ge trafiktill London och Malaga, menade Ole Wieth Christensen som är route development manager Ole Wieth Christensen, när han talade under den pågående route-konferensen i Dublin.
Kommentarer
Ska Swedavia lyckas få en enda ny linje till någon svensk flygplats överhuvudtaget så får de nog börja arbeta för ett byte av regering i landet först
Införs flygskatten är det väll närmast otroligt om inte Wizzair omedelbart flyttar samtliga linjer från Malmö till CPH?
Stockholm C – ARN 42,7 km E4. Arlanda express 18 min.
Malmö C – CPH 30,1 km E20. Öresundståg 20 min.
Malmö C – MMX 30,8 km E65. Flygbuss 40-50 min beroende på avgång.
Att mäta en flygplats tillgänglighet på hur snabbt envar kan ta sig dit i personbil är kanske inte det bästa…
Nu är det ju ganska mycket längre till Arlanda från Stockholm än det är från Malmö till Sturup.
Till Arlanda behövs denna typ av infrastruktur, det behövs inte till Sturup. Ca 3 mil på E65 tar inte många minuter, dessutom inte samma trafikinfarkt som i Stockholmsområdet.
Det är gnäll från för i tiden som lever kvar!
MMX skulle kunna konkurrera med CPH med rätt förutsättningar, dock kanske inte alla i Skåne vill ha en storflygplats och 4/6-filig motorväg inpå knuten. STO har ingen riktig konkurrens förrän SL pendeln går till Skavsta, Västerås fpl och Ärna. Swedavia vill hellre se investeringar runt Arlanda än att konkurrenter poppar upp i Mälardalen.
Om du inte vet det så har Arlanda infrastruktur, stambanan passerar flygplatsen, både fjärrtåg och pendeltåg. Samt E4 passerar utanför. Det behövs på MMX om de ska kunna konkurrera med CPH..
Ligger Sturup off jämfört med Arlanda…?! Ett jävla gnäll helt enkelt! Det ligger hur bra som helst! Gnäll av tradition är frustrerande!
Enig med att logistiken till/från Sturup måste bli bättre. En tågräls borde ligga i planeringen. Som det är nu ligger flygplatsen riktigt off.
Troligt att SAS öppnar linjer dit samtidigt som de säljer slottar?
MMX ligger lite off. Det skulle behöva tåglinje och motorväg ända in i nya parkeringshus. Tex att Öresundståget från CPH går en sväng till MMX på en rundtur i Skåne då östra Skåne har ett bedrövligt vägnät. Danskarna lär klaga högt men CPH är en dyr privatägd flygplats och MMX borde kunna ta LCC och charter trafiken först. En flygskatt i Sverige lägger dock en blöt filt över sådana planer…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten