Swiss kan bli dotterbolag till Lufthansa!
Publicerad den 12 september 2004Den schweiziska regeringens finansminister Hans-Rudolf Merz ser inget behov i att agera. Staten äger 20% av Swiss och är därmed den enskilde störste ägaren. - Om Swiss överlever fram till årsskiftet är en sak för sittande ledningen, var finansministerns korta kommentar. Vad han menar fram till årsskiftet ville han inte kommentera.
Swiss ökar utbudet men samtidigt går Europatrafiken på kryckor. I augusti hade Swiss en beläggning på 79.4%, något sämre än motsvarande för förra året då beläggningen var 80.4%. På den interkontinentala trafiken hade Swiss en beläggning på glädjande 85.9%.
Europatrafiken är nere i 66% då skall man minnas att augusti är en semestermånad men man såg ändå en minskning från förra året med 3,9%. Detta som dessutom ger Swissledningen ett och annat huvudbry är att få reser med bolagets feedertrafik i Europa vilket man är snabb på att skylla på den allt större konkurrensen från Lufthansa, AirFrance/KLM och British Airways.
Swiss interkontinentala trafik hade 208.000 passagerare och Europaverksamheten 612.000. Zürcher Kantonalbank som bevakar Swiss har inte samma positiva syn på framtiden som Swiss ledning utan anser en kapitalökning kommer att bli nödvändig. Schweiziska Staten låter meddela att en sådan kan bara komma i betraktelse ifall alla aktieägare procentuellt är med på detta.
Finansminister Hans-Rudolf Merz uppmanar – å sin sida – Swiss ledning att söka sig till en allians. Han har i ett tidigt skede – efter att dealen med BA sprack – pekat på Lufthansa som idealpartnern. Att alla inte delar den uppfattningen torde vara en självklarhet. Frågan blir snart aktuell: Vem skall skjuta till nytt kapital?
Något alla är överens om är att Swiss inte klarar sig utan en hållbar allians, vilken återstår annat än Star Alliance? SAS och Austrian Airlines har tidigt meddelat att det vill man inte detta. Då återstår endast att Swiss blir ett dotterbolag till Lufthansa och bakvägen kommer med i Star Alliance, något merparten av aktieägarna skulle se med stor tillfredsställelse. Deras intresse var att få den tidigare klenoden Swissair upp i luften efter konkursen, men inte att sitta fast som aktieägare och tvingas att skjuta till nytt kapital med jämna mellanrum.
Lufthansa å sin sida har ingen anledning att gå in och ta över förpliktelserna för Swiss om inte ägarkonsortiet lyfter ut skulderna och parkerar ett trettiotal flygplan i ett annat bolag som inte belastar Swiss balansräkning.
Drag kampen fortsätter samtidigt som Swiss ledning arbetar på att vinna tid och hoppas på att hitta en ny partner och kanske en ny investerare. Hur det skall gå till när Swiss på sin hemmamarknad i Europa tappar marknadsandelar till easyJet, det av Lufthansa ägda Germanwings och andra lågprisflygbolag torde vara skriven i stjärnorna.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten