Featured article image

Thai överger Stockholm för gott?

Publicerad den 18 juni 2020
Kommentarer
Direktlinjen till Bangkok har varit stängd sedan april. Nu finns risk att den inte återstartas över huvud taget. Även Oslo kan vara i farozonen.
Thai Airways har haft en skakig tid, även innan coronapandemin slog till. De ekonomiska problemen har tvingat fram en rekonstruktion och under den senaste tiden har den minimala verksamheten skett under konkursskydd.
När pandemin blommade ut stoppades trafiken till alla de tre skandinaviska huvudstäderna och sedan den 1 april har Arlanda inte haft den traditionella linjen till Bangkok. Enligt de första planerna skulle dock linjen TG951/950 från Bangkok till Kastrup återstartas den 1 juni men nu är den trafikstarten framskjuten till 1 augusti, liksom merparten av linjerna ut från 
Suvarnabhumi Airport i Bangkok. Trafiken till Arlanda ska inte vara igång igen förrän den 25 oktober, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare.
– Thai är beredda att flyga igen men kommer inte att göra det förrän det finns tillräckligt med bokningar som gör flygningarna lönsamma, sa nyligen en medlem i flygbolagets styrelse i en intervju med Bangkok Post.
I artikeln radas så ett antal destinationer upp som av allt att döma är i farozonen när det gäller återstarter rent generellt. Källor som tidningen hänvisar till säger att i Europa är Stockholm, Oslo, Wien och Moskva för närvarande utan några datum när trafiken ska återupptas. Även ett antal linjer i Asien, bland andra Sapporo och Colombo saknar ny tidtabell.  Men det framgår inte om det är en linjeneddragning för gott eller om det ska justeras senare, när Covid-19 tillåter en mer utökad trafik. 
Det mesta pekar på att, även om Bangkok återkommer som destination från Arlanda, så gör Phuket inte det. TG962/963 lades ner i september 2019 och skulle eventuellt ha återkommit i samband med sommartidtabellen den 29 mars i år, men det satte pandemin stopp för. Orsaken då var dels en lägre efterfrågan, dels den svaga svenska kronan. Thai hade också känt av konkurrensen från bland andra Emirates och Qatar som blivit ett alternativ för resenärer på väg till Thailand. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Anonym
2020-06-21 13:13

Det är dags att Arlanda blir Nordens största flygplats genom att passagerflyget i hela Stor Sthlm samlas på Arlanda. Flytta flyget från Bromma, Västerås, Skavsta. Bromma flygplats borde bli som Säve flygplats i Göteborg & ha allt allmänflyg.

Chailee
2020-06-19 12:50

40 anställda för en avgång per dag, ingen modern pris och ancillery struktur, toppstyrning från Bangkok , och ingen modern kundsyn…
ByeBye

Thai
2020-06-19 10:32

Eftersom det svenska resandet minskade till Thailand redan i och med Flygskam, Greta mm så har linjen ARN – BKK haft problem redan innan Coronakrisen. Svenskarna verkar ju ha drabbats av akut Flygskam redan innan Corona så det är ju inte någon vild gissning att Thai lägger ner linjen till Stockholm helt. Man koncentrerar sig istället på Köpenhamn. Danmark har en annanflygpolitik och värnar om Kastrup medan svenska politiker gör allt de kan för att sänka Arlanda permanent.

Alex
2020-06-19 08:29

Läge för SAS att ta över rutten om Thai inte gör comeback när all skit med Corona är över

thomas
2020-06-19 08:04

SAS byggde upp Thai till hög operationell och teknisk standard

Sorgeman
2020-06-18 17:45

Igen, väldigt sorgligt om det är sker.

En förlust vore tråkigt men också hemskt för både SGH och Thai liksom Thais anställds på ARN.

SAS var med och grundade Thai. TG961 är lite av ett tecken på ett gott samarbete mellan två aktörer och star Alliance.

Även de band mellan Sverige och Thailand demonstreras av att TG har denna flyglinje.

Bertil
2020-06-18 17:32

Då får vi hoppas att SAS satsar på en linje från Arlanda. Det var hur bra som helst när SAS tidigare flög till BKK från ARN.

Saltkammargutten
2020-06-18 10:28

Jag tycker personligen att det är rätt vanskligt att ens försöka sia om framtiden när vi är mitt i stormens öga. Saker verkar lugna sig men det är fortfarande åka av framöver.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten