Featured article image

Transair skall flyga lågpris till Frankrike

Publicerad den 19 mars 2002
Kommentarer
Det "virtuella" lågprisbolaget Goodjet, som den 25 april inleder trafik mellan Landvetter och Frankrike, sluter avtal med det nya svenska flygbolaget Transair som flyger med McDonnell Douglas MD83. Därmed får bolaget byta sin logo som nu föreställer en Boeing 737. Bolaget presenterar i morgon ytterligare en flyglinje till Frankrike - sannolikt från Malmö.


I tidigare @irmail berättade vi om att charterbolaget Transair Sweden var på gång att återuppstå. Nu verkar det klart att bolaget redan den 25 april börjar operera Goodjets lågprisflygningar till Frankrike. Transair flyger med MD 83 som är större än de Boeing 737 från Island som Goodjet ursprungligen hade planerat att flyga med.


Transair var fram till mitten av 80-talet ett av Europas största charterflygbolag. Det nya bolaget  Transair Sweden ägs av stora engelska och amerikanska leasingbolag – och det är några av deras MD83 som nu ska bära Goodjets logotyp.


– Vi kan med den här ägarstrukturen erbjuda Goodjet ett stort antal moderna flygplan till mycket bra priser – allt efter behov, konstaterar Transair Swedens VD, Joakim Andersson.


Goodjet har hittills, enligt VD Reidar Svedahl, sålt biljetter för “ett tvåsiffrigt miljonbelopp” mellan Landvetter och Paris/Nice. – Med Transair Swedens MD 83 kan vi nu tillmötesgå ytterligare passagerare som står på kö för attraktiva avgångar, säger Reidar Svedahl. MD 83 tar i Transairs version 161 passagerare.


Imorgon, onsdag, kommer Goodjet vid en presskonferens att lansera ytterligare en flyglinje mellan Sverige och Frankrike. Sannolikt är det Malmö/Sturup som är aktuellt. GoodJet kommer att  finnas med på TUR2002 i Flygets monter i kraft av associerat medlemskap i Svenska Flygföretagens Riksförbund.


Fotnot 1: Ett virtuellt flygbolag är ett försäljningsbolag som inte själv utför flygningen utan gör detta genom avtal med ett flygbolag. Det är motsvarande lösning som en charterarrangör som t ex Ving, Fritidsresor och Apollo som säljer flygbiljetter på en kapacitet som är köpt av ett flygbolag.


Fotnot 2: Transair Sweden bör ej förväxlas med ett annat svenskt charterbolag TransJet som ägs av Max Renard och Thomas Johansson.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten