Transportstyrelsen ställer in möte
Publicerad den 18 februari 2013Som bekant är, har ju SFB framfört omfattande kritik mot det finansieringssystem som ligger till grund för TS avgifter. Efter ett antal remisser och uppvaktning av våra politiker och myndighetschefer tror vi oss ha fått en viss respons på vår kritik. Men vi har ännu inte sett några konkreta åtgärder. TS fick i uppdrag genom budgetpropositionen att återkomma med ännu en utredning om när och under vilka former den fortsatta avvecklingen av myndighetsavgiften ska ske. Som ett led i denna utredning valde TS ut ett antal företag i olika luftfartskategorier för att ytterligare fördjupa sig i de konsekvenser som omläggningen medför. TS skickade därför ut en inbjudan till, ett för SFB okänt antal operatörer, möte den 12 februari. Enligt inbjudan var avsikten att informera om TS arbete med avgifterna, inhämta mer underlag om konsekvenserna för olika aktörer och diskutera tänkbara scenarier. Tyvärr gjorde man redan i denna inbjudan klart att förutsättningarna för Transportstyrelsens finansiering och avgifter ligger fast, så mötets syfte var inte att diskutera avgifternas vara eller icke vara. Jag tror att flera av de som fick denna inbjudan då insåg att det var bortkastad tid att åka på detta möte då det uppenbarligen inte fanns någon förutsättning att få till stånd en ändring.
Vid ett möte med TS ledning den 22 januari diskuterades ännu en gång konsekvenserna både för operatörerna och för TS finansiering. GD, Staffan Widlert informerade om att en ny utredning tillsatts som ska avrapporteras till departementet under mars månad. Widlert menade att avgiftssystemet inte är hugget i sten och ett visst mått av passagerarörlig avgift kan finnas kvar i framtiden. Men utredningen behövde mer underlag om konsekvenserna för små och medelstora företag och förslag på hur man kan underlätta för dessa företag. Vi utlovades information om utredningen vid det planerade mötet den 12 februari. Stabschefen, Magnus Vik informerade om att endast ett fåtal anmälningar kommit in till mötet den 12:e och att det fanns risk att det skulle ställas in på grund av detta. Vi framförde att de uteblivna anmälningarna från branschen uteslutande kan bero på de formuleringar som fanns i inbjudan. Vi enades därför om att vi från SFB skulle göra vårt yttersta för att få fler operatörer att anmäla sig till mötet. Under de senaste veckorna så fick TS in ett 15-tal anmälningar. Vi vet inte om resultatet är bra eller inte eftersom TS inte redovisat vilka man skickat inbjudan till. Men döm om min förvåning när besked kom förra veckan att man ställer in mötet!
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten