Tre flygbolag delar på samma flyglinje till Kalmar
Publicerad den 23 september 2010Den 1 september ökade SAS trafiken på linjen mellan Kalmar och Arlanda från tre till fyra turer per dag. I pressmeddelandet från Kalmar Airport hälsade flygplatsen SAS dotterbolag Blue 1 välkommen eftersom de skulle stå för den del av trafiken som SAS inte själva producerade. Blue 1 å sin sida skulle flyga med sina ATR-72.
Blue 1 och ATR-72?
Mycket riktigt var det inte Blue 1 som opererade själva trafiken, den hade de i sin tur upphandlat av Golden Air som alltså satte in sina ATR-72 på linjen.
Naturligtvis är codeshare ingen nyhet, men här togs systemet ytterligare ett steg när SAS engagerade Blue 1, som i sin tur wet-leasade Golden Air. Hittills är det enda destinationen i Sverige med det upplägget.
– Det handlade om att vi var tvungna att bestämma oss för Kalmar eller inte, säger Lars Ove Filipson, försäljningsdirektör i SAS. Vi hade helt enkelt inte flygplan som passade för att upprätthålla trafiken. Nu kan vi variera utbudet och får en bättre tidtabell än när vi flög allt själva.
Tidigare använde SAS sina Dash Q400 på linjen, de är nu utbytta mot en 737-600 som efter sista kvällsflygningen till Kalmar, gör ett nattstopp och flyger första morgonturen till Arlanda. Däremellan är det Golden Air och ATR-72.
– Golden Air var med i planeringen redan från början, säger Lennart Dufva, network manager på SAS-inrikes. Blue 1 hade tagit in bolaget på sina linjer på västfinland och kunde nu använda dem också på Kalmar.
De reaktioner som kommit på det faktum att det inte är en av SAS vanliga Boeing 737 som parkerar på plattan, utan ett helt annat flygplan, har varit till största delen positiva, enligt Lennart Dufva. Att det skulle påverka SAS varumärke är han inte orolig för.
– Nej, vi gör ju kontinuerliga audits av våra underleverantörer och kontrollerar att de håller den kvalitet som vi kräver. Vad gäller Kalmarupplägget så har vi dessutom vår egen kabinbesättning ombord på Golden Airs flygningar. Så gjorde vi också för några år sedan när Transwede Airways flög vår linje till London City med SAS-kabin ombord.
Den skillnad i komfort som till trots finns mellan en Boeing 737 och en ATR-72 uppvägs, enligt passagerarundersökningarna, av den ökade frekvensen och de valmöjligheter den skapar. SAS å sin sida ser dessutom en ökande lönsamhet på linjen. Om det innebär fler liknande flygsamarbeten i framtiden är dock osäkert.
– Vi har en partnerstrategi och söker bra regionala samarbeten, säger Lars Ove Filipson. På linjen Norrköping till Köpenhamn är det Cimber som står för trafiken och jag vill inte utesluta att det kan bli fler liknande samarbeten.
Kommentarer
Jag hatar de trånga söliga propellerplanen! Har börjat åka tåg upp på fredagarna men flyger fortfarande måndag morgon. Oftast med Golden (glöm att det är ens i närheten av en SAS-produkt). I måndags var det fyra kabinpersonal. Två trevliga SAS-värdinnor och två fångvaktande Golden-värdinnor. Fick den äckligaste mackan jag någonsin sett. På måndag blir det Nextjets elvisp. Ger huvudvärk in på eftermiddagen. Snälla SAS kom tillbaka! Eller snälla SJ börja köra X2000 utan byte!
Kul att höra positiva reaktioner!!!
Hoppas ni trivs i fortsättningen med det nya upplägget.
Sas kommer inte tillbaka med jet till Karlstad var nöjd med att få åka en bekväm och ganska tyst F50 (lika tyst som Atr72), om Skyways lämnar Karlstad så väntar väl en J32 19 seat. När kunde man flyga Karlstad-Skellefteå med Sas?
Tack SAS! Hoppas det blir fler linjer som denna!
Tycker sas kan komma tillbaks till karlstad med, som det var på 90-talet.. Nu är väl inte det så värst lönsamt, men kanske nån atr-72 där med? .. Jag minns när man kunde åka 4 km hemifrån och sätta sig på planet till skellefteå, det var tider det…
Har rest 2 ggr redan med Blue1/Goldenair och det funkar mycket bra och all heder till SAS. Nu finns det fler avgångar att välja mellan och ATR är både bekväm och tyst att flyga med:)
Tack SAS!
Nu känns det mycket mer trevligt att flyga! ATR är nog ett smartare alternativ då den inte bränner lika mycket fuel på låg höjd som 737an, ekonomi i allt!
Snälla SAS, kom tillbaka till Växjö och kör samma upplägg där! Vi är många som är trötta på skräpbolagen Skyways och Sverigeflyg.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten