TUIfly tar över linje från Sundsvall
Publicerad den 14 augusti 2015Det blir TUIfly som tar över de tidtabell-lagda flygningarna från Sundsvall till Las Palmas i vinter. Det innebär att Fritidsresors eget flygbolag tar över trafiken som tidigare flugits av bland andra Air Europa. Flygningarna genomförs med en Boeing 737-800 och slingas via Köln på utresan men direkt från Las Palmas på returen. Det är renodlade charterflygningar, inga lösa biljetter säljs på linjen.
Den långa serien med flygningar, varje vecka under vintersäsongen, stärker charterverksamheten på Sundsvall Airport.
– Ja, vi har haft en bra ökning på chartern och närmar oss 10 procent av passagerarantalet, betydligt mycket mer än när Swedavia ägde flygplatsen. Då handlade det oftast om att centrera charterflygningarna till någon av de stora flygplatserna. Att vi kan visa på en bra kabinfaktor bedrar till att vi blir intressanta för researrangörerna, säger Frank Olofsson, flygplatschef på Sundsvall-Timrå Airport.
Det är ett resonemang som får stöd av Mathias Bergendahl, informationschef på Fritidsresor. Han ser en fortsatt stor efterfrågan på paketresor trots en hårdnande konkurrens från i första hand lågkostnadsflygbolagen.
– Det handlar om tryggheten och den service som ingår i en paketresa. Sedan beror det naturligtvis på vilken destination som resan går till. När det gäller solresemålen har vi fortsatt stabil efterfrågan.
Den nordiska delen av TUIfly integreras nu alltmer i stor TUI. Verksamheten hos de olika flygbolagen som ingår, TUI Airlines, Thomson Airways i England, TUIfly i Tyskland, Jetairfly i Belgien, Corsairfly i Frankrike och Arkefly i Holland ska samordnas till ett mer sammanhållet flygbolag. Men varumärket TUIfly Nordic ska leva kvar.
– Vi ska vara störst på regionalcharter och behåller våra baser i Skandinavien. Det ger oss framför allt möjlighet att flyga rättvänt, alltså ut från Sverige på morgnarna och hem på kvällen.
TUIfly Nordic har besättningsbaser i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo samt Helsingfors och har sitt nordiska huvudkontor på Söder Mälarstrand i Stockholm. Den svenska tekniska avdelningen finns på Arlanda flygplats medan det tunga underhållet genomförs i Thomson Airways hangarer på Luton Airport.
Kommentarer
Ni har inte tänkt på att det kanske är i regi genom TUI Fly Nordic som flygningarna ska ske, men att det är TUI Fly i Tyskland som gör själva flygningen åt TUI Fly Nordic! Precis som Thomas Cook använder sitt engelska systerbolag på vintersäsongerna!
Flygtorget borde radera artikeln och låta författaren läsa på ämnet så alla faktafel blir ändrade!
Ja, ex Arle och Thomson har flugit med 787 till Mallorca
Har Boeing 787 Dreamliner möjligheten att kunna landa på Midlanda?
Det är en viss skillnad på TUIfly som är Tyskt och TUIfly Nordic med huvudkontor i Sverige. Jag är ganska säker på att det är tyska TUIfly som ska flyga här. Problemet är att skribenten inte vet det. Pinsamt!!!!
Kuoni ägde väl Apollo och Novair om jag inte minns helt fel? Detta måste väl vara ett faktafel?…
Tyckte detta lät märkligt, varför skulle TUIfly Nordic BLX flyga via Köln för vad som troligen är crewchange. Vilket så klart var felaktigt, ni borde undersöka mer innan ni publicerar era artiklar. En enkel sökning på Fritidsresors hemsida är det TUIfly X3 som flyger.
Flyget är heller inte rättvänd utan flyget LPA-SDL-CGN-LPA
Kuoni har inget med TUI att göra, så som det framgår av artikeln..
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten