TUR 2007 visar: Att resa ”necesse est”
Publicerad den 27 mars 2007Behovet av och intresset för att flyga växer kraftigt.
Finner nu flygbolagen bara sina nya roller i den avreglerade flygmarknaden, med nya lågkostnadsaktörer och konkurrenter från när och fjärran, så når branschen säkert också åter god lönsamhet.
Bilden: Tipsdragning i Flygets monter, foto Svenska Mässan, Jorma Valkonen
Så ungefär gick snacket i både Svenskt Flygs montrar och i de separata flygbolagsmontrarna på resemässan TUR 2007 i Göteborg.
I en av dessa kunde Lufthansa berätta att man nu säljer väldigt bra av lönsamma business class- och förstaklassbiljetter. Samtidigt presenterade Lufthansa 999-kronorsbiljetter, tur- och retur, inom Europa.
SAS passade på att markera sitt hemmarevir genom att erbjuda mässpris på två tur- och returbiljetter Göteborg-Peking, till priset av en, 5 980 kronor! Åtta resesäljare sålde 700 sådana SAS-resor på bara ett par timmar, plus ytterligare några hundra till bl a Bangkok och Dubai.
Ulrika Strallhofer, projektledare på marknadsavdelningen SAS Sverige, beskriver kundrusningen som "rena gatloppet".
Representanter för Göteborg City Airport puttrade förnöjt åt att Air Berlin börjar flyga därifrån till Berlin.
Ännu klarare är det att semesterresearrangörerna upplever sällan skådade sötebrödsdagar. Det råder en boom till både sol och bad och till upplevelser som länder långt bort kan bjuda på.
Bilden: Svenska Mässan, foto Jorma Valkonen
Flera av de stora charterarrangörerna upplever en så kraftig rusning, att de inte ens fann det mödan värt att visa upp sig på mässan med egna montrar…
Det gjorde dock uppstickaren Solresor, som snabbt intagit en plats bland storheterna på den svenska charterhimlen.
50 000 besökare noterades på TUR 2007, varav drygt 20 000 under fackdagarna torsdag-fredag, som är stängda för allmänheten.
Över 2 000 företag representerades via 1 245 utställare.
100 länder deltog, vilket är rekord i TUR-mässans 24-åriga historia.
Bland dessa kunde man botanisera bland allt från grekiska öar till den nya svenska charterdestinationen Vietnam (foto Sv Mässan, Jorma Valkonen).
Egyptens representanter visste att berätta att man laddar för en fördubbling av antalet turister till 2011. “Inshallah…”, som man säger i arabländerna. Om Gud vill…
Många förvånades över att Iran, som f n lever under akut hot att attackeras av USA/Israel, hade en så generöst tilltagen monter. Nyfikna mässbesökare flockades vid de iranska kvinnorna i montern, med sjal om huvudet, som informerade om sitt land. Intresset utgör en påminnelse om att möten mellan människor – inte minst genom turism – nog i längden är ett överlägset sätt att göra världen tryggare, trevligare och fredligare.
Hos Svenskt Flyg/Flygtorget kunde man via kortseminarier med e-handelsspecialisten Peter Hellman lära sig, att det e-handlades resor i Sverige för hela 15 miljarder kronor förra året, att jämföras med detaljhandeln som sålde för 12 miljarder.
80 procent startar nu sin resa på nätet genom att där söka information och jämföra priser.
Och man kan bara ana var vart utvecklingen är på väg när Internet och e-handeln redan används så till den milda grad för att boka resor.
Bilden: Mats Kalles berättar om Flygtorget Resor och Flygtorget airmail, foto Monica Zetterlund
Endast 57 procent av de svenska hushållen hade bredband förra året. År 2011, alltså om fyra år, beräknas 81 procent av de svenska hushållen ha bredband.
För övrigt undras, hur i all världen Stockholm, vilket ju planeras, ska kunna lyckas utmana Svenska Mässan i Göteborg och TUR genom att starta en liknande turistmässa? Är inte Stockholm lite väl sent ute…?
TUR är redan något av en väletablerad institution, dessutom utgör mässan i Göteborg en välkommen utflykt inte minst för branschens stockholmare, som ju annars är vana vid att det mesta förläggs till huvudstaden. Dessutom, Svenska Mässan sköter TUR bra.
Och förresten, på tal om branschdagarna; finns det någon annan bransch där människor är så sociala, har så lätt att umgås med kollegor, inklusive konkurrenter, som flyg- och resefolk? Och finns det några andra som är så festglada…?
Bilden: TUR-festen, foto Sv Mässan Jorma Valkonen
Vimlet i montrarna och festerna kring TUR-mässan påminner om någonting mitt emellan barnårens uppsluppna skolresor och en ljud- och färgsprakande karneval.
Men det är väl inget att förundras över. Många har ju valt att jobba i just den branschen för att de tycker om att träffa människor och ge service.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten