Uppåt för mötesindustrin efter nedgång

Publicerad den 8 februari 2005
Kommentarer

Mötesindustrins aktörer hade en omsättning 2003 på 28,5 miljarder kronor som är fördelad enligt följande: konferenser ca 20 miljarder varav 15 miljarder i Sverige och 5 miljarder utomlands, mässor ca 6 miljarder varav 4,5 miljarder i Sverige och 1,5 miljarder utomlands samt kongresser 2,5 miljarder varav 2 miljarder i Sverige och 0,5 miljarder utomlands ( källa:Travel News årsbok 2005).

Under 2003 minskade omsättningen av svenskars och utlänningars affärsresandet i Sverige, inkl mötesindustrin och det individuella affärsresandet med 5 miljarder kronor till 58 miljarder. Mötesindustrin tappade över 10 procent och inom vissa segment som till ex kongress segmentet var fallet över 20 procent. Antalet sysselsatta inom mötesindustrin fortsatte nedåt och uppgick under året till 27 500. 

Peter Hellman (bilden) beskriver en bransch som åter börjar växa och som i år sysselsätter närmare 30 000 människor. Flyg är ett ofta använt transportmedel i samband med möten här hemma och utomlands.

Det finns inte längre några klara gränser mellan de klassiska resebyråernas grupp- och evenemangs avdelningar och flera av de nya eventföretagen. Affärsresebyråerna handhar i stor utsträckning konferenser utomlands till ca 80 % och mötesrelaterade kostnader hos en affärsresebyrå är ofta fördelade på följande vis: ca 28 % transportkostnader,  32 % hotellkostnader och 40 % aktiviteter, mat mm 2004.


Framtidsutsikter för 2005  är positiva för mötesindustrin i Sverige och Europa enligt flera aktuella undersökningar ( Future Watch /MPI, Davidson Westminister University ):


*Flera möten, flera anställda och antal deltagare per möten kommer att öka. Signalen från Europas köpare är att utgifterna per möte och event i  Europa kommer att öka…Företagen kommer att öka budgetar och satsa mer på utbildning för medarbetare vilket gynnar mötesindustrin.


*Europas köpare av möten vill ha flexibilitet ,korta ledtider, bättre samarbeten , team work och snabbare respons på förfrågan av Mötesindustrins aktörer …


*Andra trender är att det blir ännu fler kvinnor som arbetar och som reser i mötesindustrin. Mer mjuka konferenser, Spa produkter,  Green Meetings och multiculturalism och en ökad specialisering när det gäller resmål.


* Integration är ett nyckelord när det gäller teknik i mötesindustrin. Viktigt att alla led är med (information – bokning – betalning – leverans). Idag är det vanligt att man bara söker information på nätet och att alla andra led görs på traditionellt sätt: Teknik är tråkigt är en vanligt beteende bland säljarna av möten… Köparna vill ha full kontroll och en egen hemsida med allt som rör evenemanget. I januari 2005 finns det ca 9 miljarder webbsidor och det ökar med några miljoner varje vecka -1993 fanns det ca 130 st. Idag finns det ca 1200 mötesrelaterade teknologi produkter och verktyg inom mötesindustrin. I framtiden kommer de starka varumärkena och de som har bra integration vara vinnare i mötesindustrin.


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten