Uppsala Airport vill bli Skavsta i Norr!

Publicerad den 26 november 2004
Kommentarer

När flera civila flygplatser i Sverige hotas av stängning så är det tvärt om i Uppsala. Den tidigare flygflottiljen Uppsala F20 endast 4 kilometer från centrum är på väg att omvandlas från en militär flygplats under avveckling till en civil trafikflygplats i snabb utveckling. -Vi vill bli som ett Skavsta i Norr, fast bättre, säger Mattias Sjölund till Flygtorget.

Mattias är entreprenör från Uppsala och till sig har han knutit en bred arbetande styrelse i ett bolag - Uppsala Air AB - med flygfolk och fastighetsexpertis. Man har täta kontakter med försvarsmakten och kommunen. Infrastrukturen kan samnyttjas med försvaret som har en hel del verksamhet där. Syftet är att bygga en civil terminal på flygplatsen för att attrahera lågprisflyg, charter och fraktflygoperatörer.

Uppsala FrontMan planerar operativ start från terminalen (bilden) efter sommaren 2006. Man har inte längre planer på att starta ett eget flygbolag. På kontaktlistan står i stället ett 40-tal utländska flygbolag som är intressanta i ett första steg. Det handlar om flygbolag i och destinationer ibland annat England, Tyskland, Frankrike och Östeuropa.
Vi har faktiskt redan blivit kontaktade av etablerade flygbolag, säger Mattias Sjölund. -Det är flygbolag som inte vill söka sig till Arlanda och som tycker att Uppsala ligger bättre än Skavsta till för marknaden norr om Slussen. Uppsala flygplats är dessutom mycket bättre i alla avseenden än Västerås.


stockholmHan menar att Uppsala är en stor kommun och att man dessutom har man järnväg flera gånger i timmen som stannar 4 kilometer från flygplatsen dit det går buss. Marknadsunderlaget är alltså stor inom en timmes anslutning på marken. –Vi vill göra Mälardalen ännu mer tillgängligt med flyg via Uppsala. Vi räknar med att 8000 kommersiella flygrörelser det första verksamhetsåret och ser dagens trafikvolym på Skavsta som helt realistiskt, alltså 140.000 resenärer per månad.


Uppsala län är ett av Sveriges snabbast växande län. Tillsammans med Stockholm och Mälardalen utgör länet landets största arbetsmarknad med en tredjedel av den svenska befolkningen. Två tredjedelar av länets befolkning bor i Uppsala kommun. Residensstaden Uppsala med ca 135 000 invånare är Sveriges fjärde största stad.


Arlanda förblir huvudnavet för affärs- och interkontinental trafik för regionen enligt Uppsala Airs bedömning. –Men vi kan ta trafik som inte passar där, säger Sjölund. –Även nuvarande flygverksamhet på klubbflygfältet Sundbro kan komma att flytta till oss vilket kan ligga i kommunens intresse.


För att klara en kraftig trafikökning med tunga flygplan krävs investeringar i bredare banor, ny ILS för instrumentlandning med mera. Bränslet skall fraktas med bil från Gävle. – Finansieringen av byggbehoven ser vi inte som något problem, säger Sjölund.


EasyjetDet finns en politisk majoritet i kommunen för projektet. Även näringslivet och Landshövding Anders Björck är starka förespråkare. Handlingar är inskickade till Luftfartsverket i dagarna. Flygplatsen är även upptagen i Stockholmsberedningen som ett alternativ om Bromma skall stängas 2011. Utsläppsbegränsningen  på Arlanda är ett annan faktor som talar för att flygplatsen kan nå framgång, även om Luftfartsverket nyligen begärt denna omprövad. Även motståndet lokalt mot en utveckling av flygplatsen i Västerås och stängningen av Tullinge flygplats talar för Uppsala.


Stockholm behöver sannolikt fler flygplatser om alla typer av flyg skall kunna tas om hand och utvecklas. Flygets tillväxtprognoser pekar på en fördubbling av passagerare och gods fram till 2020. Om Mälardalsregionen skall klara detta behövs initiativ som dessa snarare än nuvarande politiska signaler om att stänga flygplatser och därmed stänga ute möjligheter till etableringar av näringsliv, ökad turism och mer kontakter med släkt, vänner och omvärld. 
 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten