
Utrikesflygandet håller emot när inrikestrafiken rasar
Publicerad den 12 mars 2020Raset för det svenska flyget fortsätter. Några av Swedavias flygplatser har tappat upp till 20 procent av inrikesresenärerna. Men utrikestrafiken håller fortsatt emot.
Swedavias trafiksiffror för februari månad är till största delen samma negativa läsning som januari: Fortsatt fritt fall i antalet passagerare på inrikes, på sex av de statliga flygplatserna dessutom med tvåsiffriga belopp. Landvetter i Göteborg tappar svindlande 20 procent, alltså var femte inrikespassagerare och nästan lika illa är det i Östersund, 18 procent ner och Malmö, 19 procent ner.
– Händelseutvecklingen kring Coronavirus-utbrottet påverkade negativt framförallt i slutet av månaden och särskilt flygtrafiken till och från Kina. Även flygfrakten minskade påtagligt. Sett till februari månad som helhet var dock effekterna begränsade. Resenärsutvecklingen hittills i mars tyder på en väsentligt större påverkan under innevarande månad. Samtidigt är det rådande marknadsläget mycket osäkert, skriver Swedavia i en kommentar.
Trots allt finns det några ljusglimtar och de gäller förvånande nog utrikesflygandet. Det som just nu är i fokus och där flygbolagen drar in det största antalet flygningar. I både Göteborg och Malmö är antalet utrikes resande kvar på samma nivå som i januari. I Malmös fall beror det till del på att flygplatsen har en egen nisch där merparten av utrikestrafiken går till östra Europa som ännu inte drabbats lika hårt som till exempel Italien. Över lag minskar utrikes under med 3 procent, vilket är samma nivå som januari.
Men utvecklingen på inrikes är alltså fortsatt dyster. På Swedavias tio flygplatser minskade resandeströmmarna inom landet med 11 procent, samma summa som i januari. De tunga tappen i Malmö och Göteborg beror till del på att Norwegian lagt ner linjen Arlanda – Malmö och dragit ner på frekvenserna till Göteborg. På samma sätt som en lågkostnadslinje med Norwegian ökar marknaden på en destination, krymper den när flygbolaget försvinner.
En tydlig trend är dock att de tre flygplatserna i Norrland, Kiruna, Luleå och Umeå inte tappar lika mycket som de övriga statliga flygplatserna. Det kan förklaras med att flyget är det främsta alternativet för att ta sig till i första hand Stockholm.
Utvecklingen inrikes under februari:
Bromma: – 11 procent
Landvetter: – 19 procent
Kiruna: – 3 procent
Luleå: – 4 procent
Malmö: – 19 procent
Ronneby: – 8 procent
Arlanda: – 11 procent
Umeå: – 1 procent
Visby: – 7 procent
Östersund: – 18 procent