Vad händer med SAS om Norwegian går omkull?
Publicerad den 23 februari 2018
SAS söker ny styrelseordförande 2018. Avgående Fritz Schur har verkat i SAS styrelse under 17 år, de 10 senaste som ordförande. Under hans tid i styrelsen har SAS kämpat för att överleva med ständiga bantningar och rationaliseringar som nu äntligen syns i bättre resultat och minskad nettoskuld. Enligt egna ord var SAS minuter från en konkurs den 19 november 2012. Hade inte avtalen kommit på plats på söndagkvällen så hade han ansökt om konkurs hos domstolen påföljande måndag. Hur funkar en styrelse och styrelseordförande som låter det gå så långt? Han lämnar ett bantat, finansiellt starkt och långsamt expanderande skandinaviskt flygbolag som, för att möta konkurrenterna, sänker sina kostnader genom ha etablerat ett flygbolag och två baser ute i Europa.
Kommentarer
Flög i november med SAS plus AGP-STO.
Undermålig service, märklig mat i en konstig box.
Flög i januari med TC scandinavia LPA-ARN i Sun class. Ypperlig service, fantastisk mat i fräscha plan. Det slår ni inte Gullan lilla!
Som vi tjejer i kabinen har kämpat med servicen bara för att vända skutan.
DY tjejerna gör det bra, men på en helt annan nivå än oss serviceexperter.
Vi har ju dessutom gratis kaffe/the att erbjuda och den lilla väldesignade boxen , vårt lilla vuxenkinderägg , fylld med överaskningar…. Välkommen ombord , förstår ni skillnaden…
Det är den som kommer att avgöra slaget i luften….
Många här som även tacka nej för tredje gången de ringde och värva folk. Norwegian upplevde pilotbristen 2017. De insåg at de måste börja fixa kollektivavtal mm. Till 787 har man länge haft överkapacitet. Står bättre rustade 2018. Vad gör sas? Tror man kan klara pensionsavgångarna med wet lease och SAIL. För core anställer inte och de kan ändå inte matcha konkurrensen. Bevisat i OSL…
SAS vill/kan inte ta över alla Norwegians linjer!
Men inrikes och mellan Skandinavien samt linjer på USA kommer det absolut bli kapacitet höjning, fler avgångar.
Många här som aldrig fick jobbet på SAS.
Då höjer SAS priserna och drömmer om monopol igen.
Det kostar att expandera, Norwegian satsar på Gatwick med 787’or. Det gäller att de fyller alla nya planen och tjänar pengar på de rutterna. Börjar BA/Level konkurera hårt på interkont därifrån och Ryanair pressa Norwegian på flera rutter då de får sina 737-MAX200 samt Easyjet med sina A320neo’s kan det bli svettigt. Vi får hoppas att Norwegian klarar av att svälja alla 787 leveranser i år.
Erik m. fl. påstår att SAIL erbjuder marknadens sämsta villkor, vad exakt menas med detta?
Den SAS-stämplade analytikern som skrivit artikeln verkar inte riktigt hänga med i utvecklingen. SAS har förändrats i grunden sedan analytikern jobbat där. Sedan är det oseriöst att spekulera i att SAS största konkurrent går i KK. Analytikern tycks missat vad som var fel med SAS på hans tid. Dvs det danska inflytandet och en övertro på att High Yield skulle stanna för evigt. Folkflyget har tagit över trots att SAS stretat emot.
Norwegain är i kris man har hanterat pilotfrågan dåligt. År 2017 blev en katastrof ekonomiskt.
Med ett osäkert läge får man inga piloter utan att betala extra bra. Det finns alltid ett antal piloter som är beredda ta risken.
Vi får hoppas att de inte hoppat ur askan i elden.
Har inte B.K problem så lär han få i Argentina!
En av Världens mest korrupta länder, med patriotiska regeringar.
Man har lagstadgat ett minima pris för flyg för att skydda bussbolagen som är en national klenod i Argentina.
Argentinare älskar sina bussar.
Val nästa år och troligen kommer det socialistiska partiet att vinna, som är ännu mer patriotiska.
Argentinska valutan är en “skräpvaluta” som åker jojo, en omöjlighet att parera svängningarna, och det kan bli stora förluster bara där….
Skulle vara försiktig med att byta från SAS till DY i dagsläget. Innan man byter till en ny arbetsgivare är det även nyttigt att titta på finanserna. Kan man inte det är det bara att gå till en redovisningsbyrå och be dem ge en kort kommentar av det finansiella läget i Norwegian.
Det du inte förstår är att SAS inte anställer. (Till core) Man tror sig kunna locka piloter till SAIL (sämst på marknaden) och hoppas på med wet lease av city jet då antalet stolar på Intercont ökar. Man är tio år efter DY m.fl. (Två på bollen).
DY upplevde bristen förra året å teckna nya avtal. Nu anställs till core. Sas vore avtal är så pissigt jämfört med DU arr erfarna styrmän flyr SK för DY. När ska SAS inse detta? Du Linkan verkar inte heller fatta…
Hadde, skulde??
Jag hade ju inte gått rakryggad om jag arbetat i SAS. Hade Norwegian fått flyga över Ryssland hade Norwegian dragit igång en jättebas på Arlanda med massor av trafik österut samt ev. byggt hangarer och så hade det blivit mer jobb för både flygande personal samt maintenance också.
Varför lämnar då så många SAS för Norwegian.
Jo, därför att SAS betalar dåligt, och är närmast att jämföras med ett statlig verk.
Tyvärr Linkan, du är inte tillräckligt informerad.
Norwegian finns just nu, med de finanser bolaget har just nu, tack vara att vi befinner oss i en högkonjuktur. Med det kassaflöde och skuldberg som DY har så skulle det tyvärr bli ett blodbad den dag nästa lågkonjuktur inträffar. Norwegian måste fixa till sina finanser innan den kommer. Jag kan förstå att de nu vill expandera på andra geografiska marknader för att skydda sig mot en regions eventuella finansiella nedgång.
är det dags att alla tre stater drar sig ur SAS. Ständiga landskampen har förstört mycket för bolaget. JC hadde rätt SAS borde ha privatiserats helt på 90 talet. Då skulde SAS ha varit mycket större idagsläget
Ärligt, vad är detta för en spekulativ artikel? Ja oavsett vilket bolag i vilken bransch som helst som skulle gå i konkurs skulle ju på något sätt ersättas av andra aktörer….. denna sk “analys” i artikeln är ju så naiv så man baxnar…
Vad skulle hända om en av de två ledande på en marknad går i KK……. och baserat på spekulation….. – ska inte en sk “luftfartsanalytiker” ha en viss form av seriositet?
SAS har inga problem att rekrytera piloter. Det finns många som inget hellre önskar att börja jobba hos SAS.
När Norwegian försvinner eller kraftigt bantas ner är det förmodligen katastrof för SAS då tomrummet kommer fyllas av något av de stora lågkostnadsproffsen. Istället för en ytterst svag och stundtals vilsen konkurrent får man de riktiga proffsen på halsen, det blir inte kul för dom.
Nu när många i allmänheten börjar oro sig över deras framtid så kommer det gå snabbt, hörde så sent som igår några som sa de inte vågar boka Norwegian utifall de går i konkurs. Nu då bank Norwegian ser ut att tappa sitt tillstånd kommer en tillgång istället bli en förlust, vilket kommer förvärra deras redan ansträngda situation.
Sas problem är stora pensionsavgångar och nya piloter måste anställas. Idag är det city jet eller SAIL som gäller, där den senare har marknadens SÄMSTA vilkor. Norwegian direktanställer piloter då fe förstod 2017 att det inte går att flyga utan piloter. När ska sas vakna för att inte hamna i samma fälla? 20+ piloter lämnade SK för DY och fler på väg.
Jag tror SAS skulle gynnas av att konkurrera med Easyjet, Ryan, Eurowings istället. Framförallt därför att Norwegian är så bra, fina flygplan, wi-fi och många anslutningar i ett rätt stort nätverk. Ryanair har säkert lägre kostnader men det är ett skivbolag också, det är inte Norwegian.
SAS aktie kommer gå upp 200% på en dag….
Hur vore det om du tittade på sista årens årsredovisningar?
Ett bolag är aldrig bättre än sitt senaste. Jag tycker inte att Norwegian ser särskilt lovande ut. Så SAS i konkurs? Tillåt mig att hånle…
Dags att staten säljer av sin andel i SAS och låter de konkurrera fritt.
Inte förenligt att staten står bakom all utflaggning av arbetsplatser och lönedumpning som sker inom SAS. Statsägda bolag bör följa den Skandinaviska modellen annars faller vårt system.
Jag skulle istället vilja ställa frågan om vad händer med Norwegian om SAS går omkull?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten