Featured article image

Varumärket Braathens gör comeback

Publicerad den 12 juli 2022
Kommentarer
Fem A319 ska ingå i flottan när BRA återupptar jettrafiken. Samtidigt återkommer det klassiska varumärket Braathens som ska pryda de fem jetmaskinerna.
Det var i mitten av juni som det stod klart att BRA tagit hem ett stort charterkontrakt med Ving. En följd av det blev också att flygbolaget nu ska återuppta jettrafiken som försvann i och med att den åldrande flottan av Avro-maskiner fasades ut för ett par år sedan, innan pandemin. Just nu pågår upphandlingen av de fem A319 som i ett första skede ska tillföras flottan. När de väl är på plats någon gång i slutet av året kommer de också att prydas av namnet Braathens, det klassiska flygbolagsnamn som nu alltså gör comeback.
– Namnet BRA fungera bra här i Sverige men är svårare att använda internationellt. I sig är det inget konstigt, vi har flera dotterbolag i koncernen som alla har Braathen i namnet, till exempel Braathen Regional Airlines som vi kallar BRA internationellt redan idag. 
 
– Braathens är ett starkt varumärke. Nu går vi vidare och renodlar namnet på de fem maskiner som ska ingå i den del av BRA som ska flyga chartertrafiken, säger vd Ulrika Matsgård till Flygtorget.
Flygbolaget Braathens Safe grundades redan 1946, inledningsvis som ett frakt- och charterbolag med fokus på Asien och Sydamerika. Successivt växte det till att också bli ett linjebolag, främst på den norska inrikesmarknaden och var under andra halvan av 1900-talet en tydlig konkurrent till SAS. Dessutom flög Braathens chartertrafik för svenska och skandinaviska researrangörer. År 2001 köpte SAS hela verksamheten och slog ihop den, inledningsvis under namnet SAS Braathens. Per G Braathen är dock ägare till det ursprungliga namnet som nu gör comeback. 
– Faktum är att de första flygningarna skedde i början av 1947 vilket innebär att vi kommer att fira 75-årsjubileum i år, säger Ulrika Matsgård.
Braathens och den nya jetflottan är fokuserad på chartertrafiken till södra Europa men ger också utrymme att flyga inrikes under veckorna, bland annat under peaktider. Redan under hösten ska en första A319 wetleasas för att ge organisationen möjlighet att förbereda återgången till jetproduktion. Den kommer då att gå i den svenska inrikestrafiken.

Kommentarer

Gh
2022-07-17 09:22

Ok livery men för mycket ”eurowhite” som vanligt. Man kunde väl åtminstånde målat motorkåporna

ABC@LV
2022-07-15 16:49

För oss som ser att man valt att ha en mörkare ton på ”BRA” och en ljusare ton på ATHENS” och som dessutom vet att Athen ligger i Grekland är logiken om varför bolaget kan komma att uppfattas som grekiskt ganska logisk. Men det förstår säkert ägaren själv och tar bort skillnaden i skuggning..

CC
2022-07-15 10:13

Håller fullt ut med dig @Tråkigt

Tråkigt
2022-07-14 22:19

Det är många kunniga på denna site, men tyvärr för mkt spekulationer. Flygbranschen är inte undantagen övriga branschers problematik. Dock är detta ett steg i rätt riktning och härligt att det finns bolag som vill satsa. Så en uppmaning att se positivt på händelser liknande dessa istället !

A320
2022-07-14 15:57

När kommer rekryteringen påbörjas?

Bma
2022-07-14 15:54

Varför kräver dom plötsligt att man ska ha rating på airbus men inte på atr.
Spännande och se om en häftig airbus pilot också kommer starta på 25.000/mån.

LV
2022-07-14 15:20

Braathens är ett välkänt varumärke för alla i flygbranschen. Undantag finns dock. Att tro att Braathens skulle vara grekiskt, säger en hel del om somliga.
Vore trevligt med ett positivt inlägg någon gång

HR
2022-07-13 23:21

Ikväll kom info att man kommer ta in folk externt om man saknar rating på A320-familjen. Återigen en käftsmäll från en bolag som inte bryr sig det minsta om sina anställda.

Pilot
2022-07-13 22:48

Kan vi glömma MAVIA en gång för alla.Bolaget nedlagt.
Och jobbar man el vill jobba på BRA så är man anställd i Braathens People AB dvs bemannings bolag och inget annat.

Mr €
2022-07-13 20:42

Kan vara svårare att komma över A220’s och Swedavia kan säker krångla något år innan de får flyga på Bromma. Så enklast att leasa gamla A319 och tex flyga Bromma – Rygge förutom charter där SAS straffat ut sig.

CC
2022-07-13 16:04

Vadå extern anställning.Fånigaste man läst klart de ska anv sina egna anställda blir att flyga både ATR/A319.

Finn
2022-07-12 23:45

Finns erfarenheten kvar inom BRA att operera Jet? Det är väl inte många från Malmö Aviation kvar på ATR?

Misstänker att Per G Braathen är kompis med Petter Stordalen som ger kompisen lite jobb.

Lucas
2022-07-12 20:13

Snygg livery!

@atrcp
2022-07-12 19:11

Som du minns så var dörren tvärstängd att söka avron för TP piloter om du inte började om från noll. Du kan glömma att få söka A319. Alla kommer rekryteras externt…

@atrcp
2022-07-12 19:11

Som du minns så var dörren tvärstängd att söka avron för TP piloter om du inte började om från noll. Du kan glömma att få söka A319. Alla kommer rekryteras externt…

Alex
2022-07-12 18:55

Ska uppsagda Maiva avro-piloter används sin 5års återanställningsrätt nu eller att BRA piloterna går ut i strejk för deras skull?

ABC
2022-07-12 17:57

“BRA” funkar ju som bekant ganska dåligt på engelska men den nya målningen måste ändå vara snäppet värre.. “BRA ATHENS” ger dessutom intrycket av att detta skulle vara ett grekiskt flygbolag baserat i Athen och det kan knappast ge något mervärde på svensk inrikes?

ATR CP
2022-07-12 15:03

Kul att man nu kanske kan söka sig från ATR och börja flyga A319. Sakna jet sedan jag slutade flyga Avron.

Realisten
2022-07-12 14:21

Perfekt. Då kan alla piloter som inte trivs på SAS söka hit till bättre villkor. Toppen 🙂

M.B.
2022-07-12 13:33

A319… ett bra flygplanstyp men jag hoppades på att det leasas A220

ORD
2022-07-12 12:58

Där steg värdet på mina gamla kaffemuggar 🙂

Op
2022-07-12 12:28

Ingen förstod vad de ville med namnet BH på engelska o regnbågsflaggan på fenan när dåvarande ledningen presenterade det nya namnet i Visby. Alla bara tittade på varandra p skakade på huvet.
Sedan är självklart detta också att göra en SAS så de nuvarande piloter a inte kan söka jet jobben.
BRAs piloter har en del att fundera över…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten