Växjö tappar flyglinjen till Amsterdam
Publicerad den 30 juli 2014Kommentarer
Nu fattar jag vad norrbaggen menar…
Han hänvisar till att den statligt ägda flygplatsen kan flytta pengar mellan linjer och på så sätt hålla olönsamms linjer under armarna. Nu är det flera skillnader mellan Oslo och Växjö, både vad det gäller ägarbild och politiskt landskap (Norge tillämpar i princip fortfarande planekonomi a la gamla östblocket inom vissa delar av samhället)
Storhetsvansinnet på Småland Airport har till sist visat det enda möjliga resultatet av denna sk. satsning.
Sedan tycker jag att det är idiotiskt av er som ger er på norrmän eller vad det än må vara som utrycker sig på dessa forum. Det är bara lågt.
Kan man inte blockera alla som är från Norge att skriva på flygtorget. Är helt obegripligt att förstå vad de menar. Å andra sidan är det säkert lika obegripligt om man väl förstår dem.
Perfekt!
En norrman på tråden som inte fattar svenska…
Oslolinjen kommer att försvinna från Växjö när flygplatsen inte betalar längre för den.
“Oslo är borta samma sekund som flygplatsens subventioner forsvinner”. Hva menes med dette? Oslo Lufthavn (Gardermoen) er et gigantisk overskuddsforetak for AVINOR. Overskuddet her brukes på det mindre lønnsomme kortbanenettet bl.a.Uten
LPI, vad är det du tycker är konstigt
Linköping är en av landets största städer, universitet och dessutom Saab. Jag vet inte vad Växjö har, men det är en hel del som man uppenbarligen saknar i förhållande till Linköping.
Är det aldrig någon som räknar på antalet stolar som produceras? EMB170 med 70 säten x 5 rot är 350 stolar per dag som skall fyllas. Även om det är fullt från Växjö så blir det inget bra eftersom ingen vill fylla returerna.
LPI, Växjö har däremot en hel del charter. Planen är oftast fulla.
Märkligt att LPI klarar av att bära en linje både till CPH och AMS när VXO inte ens klara en, till AMS..
Underbart! Inte ska lilla Växjö ha en linje till Amsterdam. Inte kommer någon snål smålänning att välja det alternativet. Framförallt inte från nån liten byhåla.
Oslo är borta samma sekund som flygplatsens subventioner försvinner. Skulle vara intressant att veta vad kommunen genom flygplatsbolaget ger bort i “skatteväxling”…Janne J, var är du?
Växjö har ju fortfarande kvar Nextjets linje till Oslo. Gardermoen är väll en stor flygplats och en stor hub?
Hej
Intressant att man skriver att det var 1600 pax i juni, men inte hur många stolar som producerades… Det var nog inte mer komplicerat än att det aldrig har/aldrig kommmer att finnas ett passagerarunderlag för att hålla en EMB170 i luften. Hur mycket pengar skickade flygplatsen in och vad blir det dividerat med alla paxen under tre månader?
Sorgligt att det finns folk som gläds åt andras motgångar och trivs i sin egen självgodhet, hoppas på nya tag i Växjö!
MIN teori om varför linjen inte gick så bra i början är att det enbart gick att boka biljetter på Travellink och Estonians hemsida i början. Först 1-2 dagar innan linjen startade i maj gick det att boka på KLMs hemsida. Och innan fler haha-anden och annan skadeglädje kommer, historien är inte helt finito än, tiden kommer utvisa 😉
Jag förstår verkligen inte varför en del verkar vara så skadeglada för att Växjö mister denna linjen? Kan någon av er bringa lite ljus över det hela så jag förstår era töntiga kommentarer och haha-anden bättre?
Vad var det jag sa?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten