Wizz Air hotar stämma norska kommuner

Publicerad den 29 december 2020
Kommentarer
Norska kommuners bojkott bryter mot rätten att etablera verksamhet i landet. Det menar Wizz Air som nu sätter hårt mot hårt och hotar att dra sex kommuner och ett statligt bolag inför rätta.
Wizzz Airs inträde på den norska inrikesmarknaden var inte bara en överraskning rent flygmässigt. Den drog också snabbt igång en rad högljudda gräl kring norsk arbetsmarknadslagstiftning, dumpade löner och frågan om flygbolaget ska använda norska lönenivåer. Ett par hårdhänta uttalanden från flygbolagets vd om det meningslösa i facklig verksamhet gjorde inte debatten svalare. Istället har sammanlagt sex kommuner och ett statligt bolag inlett en bojkott som innebär att de anställda inte får använda det ungerska flygbolaget när det är dags för tjänsteresor. 
Det har höjt temperaturen ytterligare och Wizz Air har med ”förundran följt bojkottaktionen mot bolaget”, som de menar skett utan några kontakter med flygbolaget.
Att besluta om bojkott är något helt annat än en fri diskussion. Ett sånt tilltag har som mål att skapa en dämpande och avskräckande effekt på resenärerna och ger en uppenbar snedvridning av konkurrensen, skriver Marion Geoffroy, CCO i Wizz Air i ett pressmeddelande. 
Flygbolaget har därför beslutat att sätta hårt mot hårt och har engagerat en advokatbyrå som ska ta fram underlag och arbeta för att eventuellt stämma de sex kommunerna och det statliga bolaget för brott mot EES-avtalet som Norge deltar i. Kommunerna har dock fått tre veckor på sig att slippa en stämning – under förutsättning att de drar tillbaka bojkotten. 
  
Hittills har reaktionerna i Norge varit tämligen knapphändiga. Henrik Glette är kommunikationsdirektör i det ststliga bolaget Statnett som idag bojkottar Wizz Air.
Vi ser det som att Wizz Air inte efterlever vårt etiska regelverk och alltså inte kvalificerar sig som en leverantör till oss, säger han till norska dn.no. 
I dagsläget finns inga lokalt anställda på den flygande sidan. De roterar istället från Ungern på tremånadersstationeringar och byts sedan ut mot nya piloter och ny kabinpersonal. Därmed faller de inte inom ramen för norsk arbetsmarknadslagstiftning vad gäller löner och anställningsförhållanden. Istället är de anställda antingen direkt hos Wizz Air i Ungern eller via det holländska bemanningsföretaget Confair.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Norge
2021-01-02 07:55

Vad är det med Norge som gör att utländs konkurrens smutskastas på det här viset? Wizzair är ett av de bästa lågkostnadsbolagen i världen med hög kvalitet på sina produkter. Ryanair är mycket sämre. Varför reagerar inte norrmännen lika kraftigt på Ryanair? Wizzair håller en högre kvalitet än Norwegian gjort någonsin!!

Trötter
2021-01-01 12:06

Tyvärr har personal i dessa bolag inte råd att vara sjuka eller får sparken om de är sjuka. Vilket resultetade i att Wizz de första dagarna i Norge hade fem konstaterade Covid-19 smittade bland crew. Mycket illa!

thomas
2020-12-31 13:47

Det är kört när man använder domstolar för att få sin rätt, det gynnar ingen oavsett grund.
Marknaden är fri inom EU bara gilla läget eller lägga sig ner och dö. Finns ingen rätt som ändrar på detta faktum. “Boys with toys”

Göran
2020-12-31 09:39

Jag förstår, men samtidigt så var det ju så att de utnyttjade alla kryphål som fanns. I Sverige tex hade de ju inte ens några piloter anställda i bolaget…. dubbla standards

Piloten
2020-12-30 11:15

Sv: Ehrmantrout
Skrivet av Piloten, 2020-12-30 09:34:08
Du verkar helt enkelt vara en av de mest indoktrinerade på denna site.

ställ dig frågan varför sas har underbetalda leverantörer från baltikum , bolag registrerade på irland alla med dåliga arbetsvillkor samt norwegian med asiatiska besättningar och piuloter som får köpa sin egen inflygning på flygplanen för 100-tusen tals kronor.

tvi tvi för dessa personer med dubbelmoral

Piloten
2020-12-30 09:34

Du har en sorglig människosyn. Du förespråkar slaveri och utnyttjande av fattiga människor. Personligen betalar jag gärna 500SEK till för din biljett till Luleå för att säkerställa att värdinnorna ombord inte behöver snatta sin middag på ICA på vägen hem från jobbet..

Pilot
2020-12-29 22:52

En mycket märklig riktad manifestation mot Wizzair.

Sas och Norwegian opererar på precis samma villkor , vad är SAS IRELAND ?? Varför har Norwegian 20 olika dotterbolag. Är alla inblandade fulltständigt indoktrinerade och helt förblindade ? Wizzair är ett bolag med ordnade former som dessutom erbjuder billiga flygbiljetter med nya flygplan och mycket kompententa piloter. Flyger gärna med detta bolag.

Ehrmantrout
2020-12-29 17:25

Bra att wizzair kommer och ersätter Norwegian ! Dom är välkomna till Sverige också, och då ersätta BRA ! ARN – Luleå , Kiruna,Umeå, Sundsvall,Östersund,Malmö och Göteborg. Göteborg till CPH behöver också Wizzair !

Johan
2020-12-29 16:24

Nu var det ju så att Kjosen hade norsk crew och betalade norsk lön i Norge. Inget annat. Att det sen fanns baser i Spanien som flög t/r Oslo är en annan sak. Kjosen hade inga utländska crew som flög inrikes i Norge.

RDG
2020-12-29 15:44

Wizz Air gör exakt som Ikea och HM. de säljer möbler och kläder producreade av persona utan skandinaviska kollektivavtal. Och alla handlar hos dessa företag – utom kanske några norska kommuner….

SX
2020-12-29 12:24

Man ska inte operera i ett land om man inte tänker betala lokal lön! Då kan man stanna där man är!

Mathias
2020-12-29 11:11

Det är orimligt att företag i välfärdsstater tvingas konkurrera mot bolag från låglöneländer med usla anställningsvillkor.

För att ett bolag skall kunna överleva här måste priserna sättas efter en personalkostnad som inkluderar kollektivavtal, pension, arbetsgivaravgifter, försäkringar, betald semester mm. Då går det inte att konkurrera mot ett bolag som slipper dessa kostnader. Flygande personal på Wizz anställda i Ungern tjänar 1/4 av vad motsvarande personal i Skandinavien tjänar.

Göran
2020-12-29 10:52

Det var alltså ok när Kjosen fixade billig-crew via diverse kryphål och olika AOCer? Då var det norsk stolthet och entreprenörskap?

Tycker att båda fallen är lika illa.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten