Skriv ut  

SAS stoppar flygningarna till Stansted

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 september 2020
Stansted är ingen lyckad destination för SAS. Nu läggs linjen från Kastrup ner och allt talar för att den planerade linjen från Luleå inte heller blir av.

Stansted
 
I april förra året startade SAS trafik mellan Kastrup och den tredje Londonflygplatsen Stansted. Det var resultatet av den slot-affär som genomfördes 2015 när två landningsrätter på Heathrow såldes med följd att flygprogrammet från Skandinavien till London stuvades om. 

Stansted som destination har varit med hos SAS tidigare, i alla fall två-tre gånger. Första gången var det Göteborg som tappade sina två dagliga linjer till Heathrow hösten 2015. Det var då en av de klassiska direktlinjerna från Göteborg och flögs redan på Torslanda-tiden. Men överflyttningen från Heathrow till Stansted blev ingen lyckad manöver: först reducerades trafiken från två till en daglig flygning och inte långt senare lades trafiken mellan Göteborg och London ner helt och hållet. Det lämnade fältet fritt för British Airways, Ryanair och Norwegian som fortsatt flyger från Landvetter till de tre londonflygplatserna.

I mars i år presenterades också planerna på trafik mellan Luleå och Stansted. Det var en hett efterlängtad linje som dessutom bröt mönstret och knöt ihop en av de regionala flygplatserna med en internationell destination. Två avgångar i veckan under vintersäsongen var tanken. Det mesta pekar dock mot att det inte är en linje som kommer upp på flygprogrammet kommande säsong.

Nu tar också trafiken mellan Kastrup och Stansted slut. Den tillhör de linjer som inte återstartats än och nu visar det sig också att den försvinner helt, såväl under kommande vintersäsong som nästa sommarperiod. Innan coronapandemin flögs linjen en gång i veckan, på söndagar, med en Airbus A320neo.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Low quality
Skrivet av J, 2020-09-10 23:37:02
SAS low quality - low cost drömmar kommer att äta upp SAS inifrån. Har man betalningsviljan att flyga med SAS förväntar man sig kvalitet och premiumkänsla. Den betalningsviljan kommer annars att försvinna och då är det godnatt.
Anmäl inlägget
Stämmer inte riktigt..
Skrivet av ABC@Jay, 2020-09-10 22:05:04
Försök har gjorts av El Al och diverse businessbolag. Enda riktiga försöket är kanske Emirates men det byggde på att Indier och folk från Mellanöstern ville landa närmare universitetet i Cambridge.
Anmäl inlägget
Flygtorget spekulerar?
Skrivet av Leif, 2020-09-10 14:25:33
Har ni fått detta bekräftat från sas? Eller spekulerar ni bara?
Anmäl inlägget
Hur många försök behövs innan man förstår?
Skrivet av Jay, 2020-09-10 13:53:14
Absolut intressant att de verkligen aldrig verkar fatta att ingen som aktivt väljer bort LCCs vill flyga till Stansted. Också intressant att de inte kan förstå vilken roll de uppfyller som flag carrier och hur det kräver en annan modell, trots att det hos excelnissarna kliar i fingrarna att bara kopiera Ryan rakt av.
Anmäl inlägget
Just det...
Skrivet av A., 2020-09-10 13:20:21
Eller Jet2holiday som dem också kallas ibland.
Anmäl inlägget
Jet2
Skrivet av 737 älskaren, 2020-09-10 10:52:49
Jag tror du syftar på Jet2.com.
Anmäl inlägget
Jet2
Skrivet av A, 2020-09-10 10:46:14
Det är Jet2, charterbolag
Anmäl inlägget
Japp
Skrivet av Carl, 2020-09-10 10:34:34
Stämmer
Anmäl inlägget
Tre Londonflygplatser?
Skrivet av ABC, 2020-09-10 10:23:28
London har inte tre trafikflygplatser, de har sex och till dessa tillkommer mindre flygplatser för privatplan/businessjet.
De sex ”riktiga” flygplatserna är LHR, LGW, STN, LTN, LCY och SEN.
Anmäl inlägget
Carrier
Skrivet av Carrier , 2020-09-10 09:04:53
På bilden syns två gul/blå/röda 737, vilket bolag är detta? Någon som kan urskilja?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn