Skriv ut  

Bryssel först med preclearance – avskrivet på Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 6 oktober 2020
Sverige låg tidigare långt framme för att få preclearance för flygningar till USA. Men det är ligger numera på is. Istället blev flygplatsen i Bryssel först i Europa efter Irland att få tillståndet.

Flygplatsen i Bryssel blir första flygplats på det europeiska fastlandet med preclearance för resenärer på väg till USA. Sedan tidigare har Irland det på de två stora internationella flygplatserna i Dublin och Shannon. Det gör Belgien till det sjunde landet i världen med preclearance tillsammans med Irland, Aruba, Bahamas, Bermuda, Förenade Arab Emiratet och Kanada. 

Sverige arbetade i många år på att skapa preclearance på Arlanda och införa systemet att passagerare till USA genomgår pass- och tullhantering redan vid avresan. Det var 2015 som Arlanda i konkurrens med ett trettiotal flygplatser valdes ut av amerikanska myndigheter som en av tio att gå vidare med möjlighet att införa amerikansk gränskontroll på svensk mark inför avresa. Avsiktsförklaringar upprättades, juridiska provningar gjorde som ledde fram till ett avtal som riksdagen godkände. Swedavia kunde i och med det gå vidare och dra igång de projekteringar och ombyggnader som krävdes av delar av F-piren, allt med målsättningen att det skulle vara klart att tas i bruk under 2021.

Sedan avstannade arbetet. Och har sedan 2017 legat nere.

Ingenting pekar heller på att det kommer att återuppväckas. Enligt Swedavia ligger arbetet visserligen ännu bara på is men den affärsmässiga bedömningen är att det inte tillför något till Arlanda. När arbetet var som intensivast var tongångarna dock helt annorlunda. Både Swedavia och Norwegian såg möjligheter att locka nya passagerarströmmar till Arlanda, bland annat som transit för trafik från Asien till östkusten i USA. SAS däremot var dock mer avvaktande och såg risken för ökande kostnader och långa transittider på Arlanda.

Varför planerna inte längre är prioriterade är oklart men två faktorer kan vara dels flygskatten, dels det faktum att inget amerikanskt flygbolag har åretrunttrafik på Arlanda. Det hänger till del ihop med flygskatten och utan minst ett amerikanskt flygbolag på flygplatsen ingen preclearance enligt de amerikanska myndigheterna.

Istället är det alltså Brussels Airport, för övrigt en av de som ingick i gruppen på tio finalkandidater, som nu blir första flygplats i Europa efter Irland att utrustas med preclearance. Där ser man beslutet som något som kan komma att stärka flygplatsens möjligheter både att återhämta sig snabbar och att locka fler amerikanska flygbolag till Bryssel. Tidigare hade både Delta och United återkommande trafik på flygplatsen.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kommer inte
Skrivet av @Saltkammargubben, 2020-10-07 10:51:31
att hända. Inget flygbolag vill satsa på ineffektiva, sunkiga ARN.
Det enda hoppet om en positiv utveckling vore om amatörerna på Swedavia blev tvungna att sälja ARN till nåt preffsigt flygplats bolag, som tyska Fraport eller franska Vinci
Anmäl inlägget
ARN inte avkrok
Skrivet av Saltkammargutten, 2020-10-07 08:57:36
Att ARN är en avkrok är lika förlegat synsätt som SAS. Förklara då succen med Helsingfors, Doha, Dubai. ARN ligger strategiskt bra till. Tyvärr för mycket. ARN hade en bra chans att utveckla sig som en plats mellan Asien och USA med pre-clearance. Nåväl pre-clearance är inte avvecklat. Det kommer.
Anmäl inlägget
Ge upp...
Skrivet av ARN=avkrok, 2020-10-06 12:53:44
Inse att Arlanda är en avkrok och ligger inte i centrum på något sätt. Bra transfer ut i Europa borde vara fokus. Lägg ner dyra satsningar som bara ökar på trafikavgifterna
Anmäl inlägget
RM
Skrivet av Saltkammargutten, 2020-10-06 12:09:15
Vill man så kan man. Problemet är att vi i slutändan aldrig vill något och så tar andra vid. ARN är den enda flygplatsen som, innan COVID-19 inte hade en linje till Kalifornien. The Suburb of Scandinavia kan de döpa om det till.
Anmäl inlägget
Enda vettiga
Skrivet av Röda Baronen, 2020-10-06 09:37:55
Beslutet som Swedavia har gjort på länge var att lägga detta pre clearence projekt på is. Totalt onödigt, och bortkastade pengar.
Immigration i USA har blivit mycket snabbare på stora flygplatserna, pga automaterna.
Anmäl inlägget
Så ja
Skrivet av Saltkammargutten, 2020-10-06 09:36:37
Sverige är världsmästare på att slarva bort bra chanser. Eller snarare ett korplag.
Anmäl inlägget
Konstigt val..
Skrivet av ABC, 2020-10-06 09:08:28
Inte alls konstigt att ARN inte fick det då Amerikanska bolag närmast saknas. BRU är dock ett väldigt udda val i jämförelse med LHR, LGW, CDG, AMS, FRA, BCN och FCO..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn