SAS motorer
SAS är på väg att bygga en enhetsflotta av Airbusmaskiner i och med att Boeing Boeing 737 försvinner under de kommande åren. Ryggraden i den nya flottan är A320neo och redan 2011 beställdes 30 av den då nya modellen. Beställningen byggdes sedan på 2018 med ytterligare 50 flygplan i en av de större beställningarna på ett bräde som SAS gjort. Hittills har ett 45-tal flygplan levererats och de återstående 35 maskinerna, som SAS äger själva, ska levereras under de kommande tre åren. De är en viss fördröjning i leveransplanerna och beror i första hand på pandemin. När de väl är genomförda består flottan av 80 A320neo.
De 35 maskinerna ska alla utrustas med LEAP1A-motorer från tillverkaren CFM. Det skriver SAS i ett pressmeddelande. Sammantaget omfattar avtalet 78 motorer, varav åtta ska vara reservmotorer. Dessutom finns nu ett serviceavtal på plats för de 65 motorer som den befintliga flygplansflottan är utrustade med. Den servicen betalas enligt ett Tare-Per-Flight-Hour, allt beroende på hur mycket de är i drift.
- Det nya motorerna och det långsiktiga serviceavtalet är en del av SAS strategiska uppgradering av flygplansflottan. Det ger en betydande ökning av vår effektivitet. Vårt mål är att vara ledande flygbolag när det gäller hållbart flygande och ska minska utsläppen med 25 procent fram till 2025, jämfört med 2005. Det sker genom den teknikutveckling som minskar bränsleåtgången och ökar möjligheten att använda hållbart flygbränsle, säger SAS koncerndirektör i SAS.
SAS var första flygbolag att använda de nya LAEP1A-motorerna redan 2011 och utrustade de 30 första neo-maskinerna med dem. Idag är de monterade på sammanlagt 44 A320neo och en A321LR, även de kommande LR-maskinerna ska ha LEAP1A som kraftkälla.
Det finns 6 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Enhetsflotta
Skrivet av Oscar, 2021-02-18 09:57:34
Alla har sina egna tolkningar om vad Enhetsflotta innebär.
Man kan tydligt konstatera att har man enbart B737 varianter kan man enligt vissa bedömare inte säga att man har en Enhetsflotta. Det finns så många varianter av B737 från B737 100 till B737 Max som till och med kräver egen typinflygning.
Andra kan tycka att Enhetsflott är om man endast har flygplan från en och samma leverantör.
|
|
LEAP1A
Skrivet av Hampus, 2021-02-17 21:17:29
Dessutom så kom väl inte dessa motorer ut på marknaden innan 2016
|
|
Enhetsflotta
Skrivet av Hampus, 2021-02-17 21:13:30
I min värld så betyder enhetsflotta att alla flygplan är av samma tillverkare och modell. Typ som Ryanair eller Southwest Airlines med sina Boeing 737-or
|
|
Enhetsflotta
Skrivet av Gullan Purser&TrafikExpert, 2021-02-17 07:28:35
Bra fråga, med enhetsflotta menas SAS egna flygplan eller eget ägda bolag med enhetsflotta i det bolaget, och som bemannas av egen personal, det andra kallas wet lease och innebär att man köper produktion från andra av oss godkända aktörer.
|
|
"Enhetsflotta"??
Skrivet av Markus, 2021-02-16 20:34:41
Airbus A350 Airbus A330 Airbus A320 Midsize (kanske A220 eller E-jets) CRJ ATR
Kan nåhon förklara hur detta kan vara en enhetsflotta? Visst, 330 & 320 är samma rating. SAS kräver dock egen rating på 350 Och nya midsize skall fortfarande ägas av SAS, även flygplanen skall vara skrivna i ett annat pappersbolag. Plus inhyrda bolag med två flygplanstyper. RYR och EZY har enhetsflottor. Inte SAS
|
|
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&MotorExpert, 2021-02-16 08:38:41
Det var goda nyheter från ledningen och tekniska. Känner mig extremt trygg med LEAP1A-motorer, tysta, bränslesnåla, driftsäkra och miljövänliga. Kul att kunna erbjuda kunderna detta framåt. Detta kommer att bli succé.
|
|