Efter en massiv rekrytering via bland annat Flygtorgets platsannonser är nu piloterna på plats. I augusti får den första gruppen typutbildning på Pilatus PC-24, ursprungligen ett affärsjetflygplan, som tillverkas av det schweiziska företaget Pilatus Flugzeugwerke.
PC-24 används sedan tidigare som ambulansflyg av Royal doctors i Australien och av North Slope Borough Search and Rescue Department i USA.
Efter typutbildningen kommer alla piloter få en utbildning i flygmedicin, för att kunna samarbeta med sjuksköterskorna ombord.
Av 700 sökande bjöds 56 piloter in till ett rekryteringsarbete som pågick under fyra dagar och bestod av allt från tester i simulator, samtal med professionella flygpsykologer och en avslutande flygoperativ intervju.
– På grund av pandemin är det ont om pilotjobb och vi visste att vår utlysning skulle leda till stor uppmärksamhet. Det har varit tuffa dagar att tacka nej till många kompetenta piloter, säger Fredrik Lambeck, Accountable Manager, Svenskt Ambulansflyg.
Av 26 anställda piloter har nära hälften tidigare erfarenhet från ambulansflyg och resterande en bred flygerfarenhet. 15 procent är kvinnor, vilket är högre än genomsnittet av piloter i Sverige.
– Genom en kombination av kompetenser uppnår vi en hög kunskapsnivå totalt, vilket har stor betydelse för vårt säkerhetsarbete. Helst hade jag sett lika många kvinnor som män, men det är en utmaning i en traditionellt manlig bransch, säger Fredrik Lambeck.
– Gensvaret under rekryteringsdagarna var positivt. Vi kommer ha en mycket kvalificerad och spännande grupp piloter som i omgångar under hösten inleder sina utbildningar. I oktober kommer piloterna och specialistsjuksköterskor träna skarpt tillsammans, berättar Fredrik Lambeck.
Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Bra jobbat
Skrivet av Bertil, 2021-07-26 22:50:30
Äntligen får man till anständiga anställningar för piloterna. Att slippa ett bemanningsföretag är guld värt. Förstår inte hur man år 2021 ens kan komma på tanken att använda sej av bemanningsföretag.
|
|
Vad händer sen
Skrivet av Ed, 2021-07-26 11:07:38
Blir spännande när tex Norwegian och SAS börjar återanställa. Om de som fått ambulansen väljer att stanna eller gå tillbaka.
|
|
Var?
Skrivet av Rolf, 2021-07-25 18:57:34
Var hittade de alla kaptener som uppfyllde kraven? 500 timmar på PC24 va ju ett krav för kapten
|
|
Därför
Skrivet av Örnen, 2021-07-25 08:59:06
Förmodligen för att det med den brist på piloter som fanns innan covid var det väll inte direkt eliten som hamnade som styrmän på ambulansen. Skepparna som varit där länge fick dock jobben när det var brist så där kan det ju vara viss skillnad.
|
|
@Vm
Skrivet av Lars, 2021-07-24 19:42:02
Det är betydligt mer kontakt med människor när du flyger en 2åring än ett kinapaket, särskilt med personer i utsatta situationer. Den jämförelsen haltar. Med det sagt så finns det garanterat många kompetenta airlinerpiloter som kan passa i yrket. Det gör dock inte alla. Med 700 sökande bör det ha funnits goda möjligheter att hitta rätt individer.
|
|
Svara gärna på frågan
Skrivet av Frågvis , 2021-07-24 19:22:31
Kan någon förklara hur det kan vara en nackdel att ha flugit ambulans tidigare? Det är verkligheten för vissa nu när man enligt artikeln medvetet rekryterat folk utan erfarenhet från amb för att uppnå en ”hög kunskapsnivå” enligt artikeln. Hur har man tänkt tror ni?
|
|
Ambulanspilot
Skrivet av Vm, 2021-07-24 17:59:32
Du ska flyga från A till B och följa OM-A och OM-B. Det spelar ingen roll om det är kinapaket eller en två-åring som har skadat sig. A till B enligt OM-A och OM-B. Allt annat är fel. Gör inte saker mer komplicerade än de är.
|
|
Lägg av!
Skrivet av Ambu, 2021-07-24 17:54:44
Äh lägga av:) Föddes du ambulanspilot eller, de lär sig snabbt och det är inte bara gamla meriter som gäller vid en anställning.
|
|
Fråga kolon
Skrivet av Ambulanspilot, 2021-07-24 17:14:36
Kan någon klok människa förklara för mig hur man uppnår högsta möjliga kunskap lämplig för ambulansverksamhet genom att bara ta hälften av piloterna från den verksamheten andra hälften från vanliga flygbolag? Lägg till att piloterna man istället tar in från bolagsvärlden inte flugit på 1-2 år och att ingen av cheferna som rekryterar jobbat i ett ambulansföretag tidigare? Normalt vid såna här jobb ställs krav på ambulanserfarenhet för att ens bli aktuell..
|
|
Pilotbrist är propaganda.
Skrivet av Ed, 2021-07-24 10:38:25
Bolag/flygskolor/rekryteringsbolag fortsätter nämna pilotbrist... 700 ansökningar...
|
|