Skriv ut  

Inga långlinjer för easyjet

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 augusti 2021
Kort- och mellandistans. Det är där easyjet hör hemma. Trots att kapaciteten nu finns att flyga betydligt längre är långlinjer ingenting som den svenske vd:n vill satsa på.

Lågkostnadsjätten easyjet har en enhetsflotta med airbus-maskiner. I dagsläget består den av cirka 330 flygplan med ytterligare ett hundratal i orderboken hos Airbus. I flottan finns också 14 Airbus A321neo, ett antal som snart dubbleras. De har kapacitet att flyga 7400 kilometer och skulle alltså kunna användas på betydligt längre rutter än de som i dagsläget finns i easyjets linjenät.
 
Men när vd Johan Lundgren får frågan om ett logiskt nästa steg är att fasa in A321LR eller A321XLR blir svaret ett tydligt nej. Långlinjer är ingenting som easyjet ska ägna sig åt och därför behövs inte heller de två senaste maskinerna i A320-familjen. Detta trots att en av huvudkonkurrenterna, Wizz Air, om bara två år har A321XLR i flottan och så smått börjat flagga för att de kan komma att användas för långlinjer. Över huvud taget är en av effekterna av pandemin att flygbolagens intresse för att flyga till exempel över Atlanten med single-aisle ökat betydligt. Bland andra amerikanska JetBlue är igång med trafik till London med A321LR. Även Aer Lingus räknar med att använda de nya A321LR på linjerna till USA.
 
Men easyjet säger nej, vilket för övrigt också Ryanair gör så fort frågan kommer upp. 
I easyjets fall beror det främst på att det fortsatt finns en stor tillväxt att göra på linjenätet i Europa. Trots att flygbolaget är det näst största på lågkostnadssidan ligger marknadsandelen ännu på cirka 10 procent. Det är där den framtida tillväxten, med korta flygningar och snabba turnaround, finns att hämta, inte på långlinjer. De stora A321neo som nu finns i flottan används istället på hårt trafikerade linjer där 240 stolar ger bättre ekonomi.
Det är möjligt att det finns möjligheter på långlinjesidan, men det ligger inte för oss. Inte i närtid och inte heller i ett längre perspektiv, säger Johan Lundgren till brittiska media.




Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

longhaul
Skrivet av Sv Aw, 2021-08-03 16:49:35
Nu är (var) ju SAS långlinjer lönsamma
Anmäl inlägget
Långdistans och långdistans..
Skrivet av ABC, 2021-08-03 15:29:22
Vad som räknas som långdistans idag och vad som var långdistans för 20 år sedan har förändrats. Idag kan relativt små flygplan klara långa sträckor och snart ser nog även Easyjet möjligheter i detta.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&NätverksExpert, 2021-08-03 10:30:51
Vi ser ständigt över hela vårt linjenät och lägger ner och startar upp där vi har ett kundunderlag och möjlighet att flyga.
Vi har helt andra produkter och ett annat nätverk & generösare serviceupplägg ombord än de konkurrenter som du nämner.
Allt beror ju på vad man vill betala för.
Anmäl inlägget
Hur tänker SAS?
Skrivet av AW, 2021-08-03 08:21:22
SAS borde lära sig av Easyjet och slopa sina förlustbringande interkontinentala flygningar innan bolaget får kasta in handduken. Hur skall SAS kunna konkurrera med Wizzair, Easyjet, Ryanair och samtidigt blöda pengar på tomma flyg till Asien och USA?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn