Återhämtningen inom flyget går snabbare än beräknat. Det menar IATA som analyserat tillväxten och kommit fram till att redan nästa år är branschen ikapp nivån från 2019, i alla fall på vissa marknader.
En marknad där det redan har skett är Skellefteå. I april visar siffrorna att under den månaden passerade fler resenärer flygplatsen än under samma månad 2019, alltså innan pandemin slog till.
April 2022: 22 774 passagerare
April 2019: 20 302 passagerare
- Det är en lika snabb som glädjande återhämtning. Det är ett bevis på att människor längtar ut i världen efter två år av restriktioner men också ett kvitto på den roll som Skellefteå Airport spelar för både privatpersoner och företag i regionens pågående samhällsutveckling, säger Robert Lindberg, vd för Skellefteå Airport.
Det är inrikestrafiken som driver på i och med att flygplatsen just nu har tre flygbolag som har Skellefteå på flygprogrammet: BRA till Bromma, SAS och Ryanair till Arlanda, upp till 30 avgångar i veckan. BRA flyger dessutom till Göteborg och Visby under sommaren. De olyckskorpar som kraxat om att tre operatörer riskerar att kannibalisera marknaden, har uppenbarligen haft fel, fortsätter Robert Lindberg.
- Konkurrensen ökar marknaden. Det vet vi sedan tidigare när SAS och Norwegian flög sida vid sida. Samma sak nu när det finns olika produkter att välja på, säger han till Flygtorget.
En viktig faktor bakom återhämtningen i Skellefteå är batterifabriken Northvolt som motor i utvecklingen i regionen. Av allt att döma skapar den 5 000 arbetstillfällen. Northvolt bygger dessutom en fabrik i Gdansk i Polen vilket gör att den 21 augusti startar Wizz Air direkttrafik mellan Skellefteå och Gdansk. Ett konkret svar på den ”Klondike-stämning” som råder i området.
- Vi är ju svältfödda på direktflyg utomlands här uppe i norra Sverige och är något vi verkligen behöver så linjen till Polen är välkommen. Över huvud taget har vi inga alternativ till flyget när det gäller den fortsatta utvecklingen. Därför har vi inte legat på latsidan under pandemin utan fortsatt att utveckla Skellefteå Airport för framtiden.