Skriv ut  

SAS begär konkursskydd

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 juli 2022
Dagen efter att pilotstrejken inleddes har SAS lämnat in en begäran om konkursbeskydd, Chapter 11, hos en konkursdomstol i USA.

”Syftet med ansökan är att accelerera SAS transformation genom att implementera viktiga delar av SAS FORWARD. Bolaget kan komma att använda ett eller flera rekonstruktionsförfaranden utformade för att underlätta hanteringen av Bolagets finansiella svårigheter och hjälpa till att accelerera genomförandet av SAS FORWARD”, skriver SAS i ett pressmeddelande.

Det innebär att SAS kan fortsätta förhandlingarna med de stora och viktiga kreditorer, bland annat leasingbolagen, allt för att minska och omformulera skulder och, vilket blir allt tydligare: förändra SAS flygplansflotta.

Chapter 11 och konkursskydd är en inte ovanlig metod i flygbolagsvärlden. SAS vd Anko van Der Werff har själv använt det under sin tid som vd för Avianca. Konkursskyddet påverkar inte den dagliga verksamheten i SAS. Flygningarna, de som inte är påverkade av pilotstrejken, bokningar, kundservice, EuroBonus och alla andra tjänster och system fungerar som vanligt. Vilket bland annat innebär att löner och leverantörsskulder fortsätter att betalas ut.

- Chapter 11-processen ger oss juridiska verktyg för att accelerera vår transformation, samtidigt som vi kan fortsätta vår verksamhet som vanligt. Vi kommer att fortsätta att bygga det nätverk av flyglinjer, produkter och tjänster som kunderna förväntar sig, såväl under den här processen som därefter. Jag är övertygad om att den här processen kommer att ge oss möjligheten att bli en starkare affärspartner och ett ännu bättre flygbolag för våra kunder under många år framöver. Att bli ett mer konkurrenskraftigt flygbolag kommer att kräva en gemensam ansträngning och fördelning av kostnadsbördan mellan alla intressenter. Vi uppmanar SAS Scandinavias pilotföreningar att avsluta sin strejk och delta konstruktivt i denna process, säger han i en kommentar.

SAS räknar med att processen startar med en ”First Day hearing” någon av de närmaste dagarna och förväntar sig att få domstolsgodkännande för samtliga sina yrkanden. Domstolsprocessen kan sedan slutföras inom 9 – 12 månader.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Anko
Skrivet av Op, 2022-07-06 13:03:22
Gjorde samma sak med avianca. Var meningen hela tiden att SAS skulle gå till rekonstruktion…
Anmäl inlägget
Var är Gullan?
Skrivet av Markus, 2022-07-06 12:15:51
Var är kaffepannsskramlaren och flygexperten Gullan nu?
Anmäl inlägget
Det er ikke sikkert at
Skrivet av pf, 2022-07-06 05:55:42
alle aksepterer amerikanske domstoler. Konkurskandidaten må nok også åpne prosess i sitt hjemland, Sverige.
Anmäl inlägget
Ruben
Skrivet av Pilot, 2022-07-05 19:59:24
Det du kallar plan B, har varit plan A hela tiden. Fattar man inte det, med det som hänt?
Piloternas strejk tvingas fram, för att få någon att skylla på.
Anmäl inlägget
Då börjar det….
Skrivet av Gh, 2022-07-05 16:52:26
Jaha då börjar man få vatten på sin kvarn
Anmäl inlägget
Sluttjafsat
Skrivet av Äfftjugoätt, 2022-07-05 13:36:18
Alla såg detta komma, även facken.
Men med sådan hybris som är drivkraften i pilotfacken så vill man inte se det uppenbara!
Om SAS överlever efter streck och rekonstruktion så kommer man aldrig mer försätta sig i en sådan gisslan situation som varit fallet med pilotfacken, strejk vartannat år under det senaste decenniet eller längre!
Finns ingen annan yrkesgrupp på den skandinaviska marknaden som är i närheten av detta!!???
Anmäl inlägget
Dansk Metall är
Skrivet av Jasså, 2022-07-05 13:22:50
värsta korrupta pamp förbundet i Danmark. Detta ” fackförbundet” är mest till för sin egen skull.
De ” lickats” med att förstöra mycket industri i Danmark, med strejk osv.
Anmäl inlägget
Backup
Skrivet av Ruben L, 2022-07-05 13:07:15
Självklart inte något som togs fram över natten, det har nog förberetts i månader som en Plan B "backup" ifall Plan A (förhandla med alla) skiter sig.

Nu blev det tydligt att Plan A faller eftersom piloterna strejkar och då måste man gå i Plan B.

Betyder inte styrelsen eller ledningen ville att det skulle bli Plan B. Båda jobbar för ägarna som är de största förlorarna på en Chapter 11.
Anmäl inlägget
Halvtids arbetarna SAS piloterna
Skrivet av Frans otto stålhandske, 2022-07-05 13:03:29
Smart drag man förhandlar inte med någon som önskar löneleverantören i konkurs.
Sådana ska bort från arbetsmarknaden.
De hävdar den Svenska modellen, ja då ska ju hela Svenska arbetsstyrka gå ner i halvtid samtidigt med full lön och kräva mer. Precis piloternas orealistiska villkor.
Anmäl inlägget
Anko VD
Skrivet av Finn, 2022-07-05 12:50:16
Blir bara mer och mer tydligt varför man tillsatte den nya VDn med erfarenhet från just chapter 11 processer.
Självklart har detta varit på agendan hela tiden från ledningen. Inget som togs fram över natten efter att piloterna gick ut i strejk.
Anmäl inlägget
ej insatt
Skrivet av Kalle, 2022-07-05 12:29:14
Hur kan en domstol i USA besluta något i ett svenskt/skandinaviskt bolag?!
Anmäl inlägget
SAS Strategi
Skrivet av OO, 2022-07-05 11:14:37
Tydligt att SAS inte ville ingå ett nytt avtal med piloterna och haft denna strategi planerad sedan länge.
Och det förklarar även varför man tog in Anko som VD med tidigare erfarenhet av just dessa processerna.
Anmäl inlägget
Kristallklart
Skrivet av Allan, 2022-07-05 10:26:57
Många såg detta komma men kanske inte facken som kör sitt vanliga race ivrigt påhejade av framförallt Danska metall. Sorgligt att så många medarbetare tror att facken kommer att rädda bolaget! Har aldrig hänt och kommer inte heller att hända nu. Wake up guys!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn