Skriv ut  

Återhämtning på de regionala flygplatserna

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 januari 2023
Resandet återhämtar sig, i första hand på de stora flygplatserna medan många av de mindre flygplatserna hankar sig fram. Luleå, Skellefteå och Jönköping är trots allt tre regionala flygplatser där läget ljusnar.

Förra året fortsatte flygets återhämtning. Visserligen är det ett stycke kvar till nivåerna för 2019, innan pandemin, men särskilt på de stora flygplatserna ökar både antalet destinationer och frekvenser på befintliga linjer. Men även de regionala flygplatserna kan nu se allt ljusare på framtiden, bland annat Luleå som under december hade fler passagerare än motsvarande månad 2019. Dessutom har flygplatsen kunnat presentera nya linjer, bland annat direkt till London.

Även utanför de tio statliga flygplatserna ökar återhämtningen. Alla siffror är inte framme än men redan finns en del som visar på ny kraft i flyget. Skellefteå är den flygplats i landet som återhämtar sig snabbast och är snubblande nära nivåerna från 2019. Med 267 516 passagerare under 2022 saknas bara 5,1 procent eller 19 563 passagerare för att vara tillbaka på normala nivåer.

- Vi är mycket tacksamma för den snabba återhämtningen. Skellefteåregionen är inne i en expansiv fas med många investeringsprojekt och ett stort behov av bra flygkommunikationer. 2023 ser för närvarande mycket positivt ut med kraftfulla utökningar på både inrikestrafiken och utrikestrafiken, säger Robert Lindberg, VD på Skellefteå Airport.

Skellefteå är till del det lysande undantaget i en mycket splittrad bild av de mindre regionala flygplatserna. Mora ska få en linje till Stockholm senare i höst men i nuläget finns ingen trafik, inte i Borlänge heller. I Trollhättan och Kristianstad har privata investeringar lyckats dra igång två flygbolag, Skåneflyg och Västflyg och därmed flygtrafik till Stockholm. Flygplatserna i Norra Sverige klarar sig tack vare den upphandlade trafiken. 
Jönköping är tillsammans med Karlstad två av de regionala flygplatser som traditionellt haft inrikestrafik till Stockholm men som ännu inte, efter snart tre år återfått någon linje. I Jönköping är det istället charterflyget och framför allt frakten som växer och trycker upp resultaten på flygplatsen i nivå med de som gällde 2018. Bakom ökningen ligger främst två orsaker: PostNord återvände till flygplatsen under förra året och flyger nu post mellan Jönköping och Stockholm, vilket inte gjorts sedan april 2018. Vid sidan av de fasta fraktlinjerna har dessutom antalet ad hoc-flygningar med frakt ökat starkt. 

- Det här är såklart väldigt glädjande! Ett resultat av att vi har en öppen, flexibel flygplats som kan fatta snabba beslut och effektivt hantera förfrågningar från flygbolag samt flygmäklare. Ytterligare en orsak är att vi under året även haft möjlighet att ta emot gods från tredjeland, vilket lett till att vi sett stora volymer inkommande gods från bland annat Birmingham och Liverpool, säger Henrik Älverdal, kommersiell chef Jönköping Airport.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
SPUI
HDI
Pilotshop
Air-BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev