Skriv ut  

1,35 miljarder till flyget

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 februari 2024
Regeringen satsar en dryg miljard på flyget. Redan i december meddelade infrastrukturminister Andreas Carlson att något måste göras för att stärka luftfartens konkurrenskraft efter pandemins minskade flygresande. ” Svensk flygbransch befinner sig i ett mycket känsligt läge.”

Framför allt handlar det om att bespara flygbolagen från att behöva betala det enorma underskott på en dryg miljard som har ackumulerats inom det så kallade GAS-systemet; ”gemensamt avgiftsutjämningssystem för säkerhetskontroll av passagerare och deras bagage”. Underskottet i GAS-systemet uppstod som en följd av att Covid-19-pandemin medförde kraftigt minskad flygtrafik samtidigt som flygplatsernas kostnader för säkerhetskontroller i princip var desamma. 
 
–  Covid-19-pandemin, höjda bränslepriser och krig och oroligheter i vår omvärld är faktorer som starkt påverkat flyget. Vi ser effekterna av detta, inte minst på svenska flygbolag och inrikesresorna. Den satsning som regeringen i dag aviserar är en del i regeringens strategiska arbete för att stärka luftfartens konkurrenskraft, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
 
Finansminister Elisabeth Svantesson noterar också att flygbolagen befinner sig i ett tufft ekonomiskt läge efter pandemin, och att miljardtillskottet är viktigt för att fortsatt ha goda kommunikationer i Sverige.
 
– Det finns många företag runt om i landet där flyget är avgörande för företagens verksamhet. Dessutom är flyget viktigt för de samhällsviktiga transporterna så som ambulansflyg, polisflyg, brandflyg och inte minst ur försvarssynpunkt. Med den satsning som nu genomförs skapar vi förutsättningar för ett väl fungerande flyg även i framtiden, säger Thomas Morell, trafikpolitisk talesperson.
 
- Mycket återstår för att göra det svenska flyget mer konkurrenskraftigt, främst att lyfta bort flygskatten, säger Fredrik Kämpfe, branschchef, på Transportföretagen.se. Det svenska flyget är i ett mycket ansträngt läge med en sämre återhämtning än övriga Europa vilket delvis beror på att kostnaderna att flyga i Sverige är högre än i andra länder och leder till att svenskarnas avstånd till resten av världen blir längre. Samtidigt har vi inom EU utvecklat ett komplett, skarpt klimatpaket som kommer innebära kostnadsökningar inom kort. Regeringen går från ord till handling när det gäller att stötta konkurrenskraften hos det svenska flyget med dagens besked och vi förväntar oss fler satsningar på det svenska flygets konkurrenskraft, avslutar Fredrik Kämpfe.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@henrik
Skrivet av Mr €, 2024-02-26 15:32:06
Du får se när de väl börjar gräva upp startbanan, vem som får rätt. Förutom markproblem så räcker inte vägarna till som behöver göras om till Rissne/Essingeleden. Men det kan bli ett antal maktbyten i Stockholm innan bygglov/pengar och grävskopor kommer fram.
Anmäl inlägget
Flygtrafiktjänster
Skrivet av Per, 2024-02-22 15:30:16
Vore det inte klokt om regeringen tog sitt ansvar och ersätter LFV, ACR, Saab, Arvidsjaur m fl för att de höll flygtrafikledningen igång under hela pandemin. Det rör sig om större belopp än GAS-systemet. Ifall jag är rätt underrättad så har leverantörerna av flygtrafiktjänster fått självfinansiera statens avgiftssystem. Kommer att kosta de redan hårt drabbade flygbolagen - de får betala för tjänster de inte nyttjat. Sverige har en flygkris som inget annat land i Europa upplevt i modern tid.
Anmäl inlägget
Skrattretande summa
Skrivet av GH, 2024-02-22 13:10:05
Skrattretande summa kommer varken göra av eller till för svenskt flyg som redan ligger på rygg för nedräkning.
Anmäl inlägget
alla påpekar hur viktigt inrikesflyget är ingen be
Skrivet av thomas , 2024-02-22 12:08:18
1.35 miljarder är kaffe pengar i sammanhanget för hela Sveriges inrikesflyg.
Anmäl inlägget
Magert
Skrivet av klas, 2024-02-22 12:00:24
Regeringen prioriterar att ta bort skatt på plastpåsar och sänka snusskatten. Den "besparing" som regeringen kallar satsning handlar om att undvika nya ytterligare avgifter dvs. ingen ny satsning på flyget. Som jämförelse fick bl.a SAS, BRA och Norwegian drygt 3 miljarder i extra stöd under pandemin. De 1,35 miljarder (räknat på hur många år?) som den flygfienliga regeringen aviserar är inom kategorin "kaffepengar" i sammanhanget.
Anmäl inlägget
Re: Mr €
Skrivet av Henrik, 2024-02-22 10:49:45
Vad är det för hittepå om sankmark och annat. Har redan slagits fast att detta bara är myter om markförhållandena på Bromma flygplats. https://www.dn.se/debatt/repliker/forbluffande-faktafel-om-att-bygga-pa-bromma/
Anmäl inlägget
1.35 miljarder
Skrivet av Mr €, 2024-02-22 09:35:35
Räcker knappt till att sanera Bromma och att gräva upp sankmarken som når bitvis ned till 15-25m och fylla igen för att kunna bebygga efter man fått dispans att ta bort våtmark. Bättre att göra till elflygplats/UAM's (urban air mobility) och bebygga under inflygningssträckor med bättre mark.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev