Crew Norwegian - 737 pick up at Seaattle
Det var fullt på plattan på Boeing Field, strax norr om Renton utanför Seattle där Boeing tillverkar Boeing 737. Med en produktionstakt på idag drygt 40 flygplan i månaden rullar leveransflygningarna kontinuerligt varje dag. När Norwegian hämtar sitt etthundrade plan till flottan trängdes bland andra Oman Air, Southwest och Air China på parkeringsplatsen.
En dryg vecka innan leveransen rullade LN-NIG ut ur monteringshallen hos Boeing i Renton utanför Seattle som en av de 42 Boeing 737 som ska bli färdiga under oktober månad. Då var den fortfarande täckt av den gröna skyddsfärgen men efter en kort motortest flögs den av Boeing själva den korta sträckan till leveransflygplatsen Boeing Field, strax norr om Renton.
Boeing Seattle
– Vi kallar det Boeing One flight och är bara en kort transportflygning på ett par minuter men det är första gången som flygplanet är i luften. Vi flyttar över flygplanen dit eftersom Renton är för litet för att hantera alla leveransflygningar som sker, säger Jim Haas, marknadschef på Boeing.
Under de följande dagarna lackades flygplanet, de sista installationerna gjordes och samtidigt anlände de piloter som ska flyga hem maskinen. De ska nu framför allt genomföra en så kallad C-flygning för att tämligen hårdhänt testa alla system ombord. Den görs av en kapten från Norwegian tillsammans med en pilot och en tekniker från Boeing och brukar gå till flygplatsen i Moose Bay med ett par touch and go.
Flightdeck Norwegian ferry flight
– Det tar ungefär tre timmar och ger oss möjlighet att gå igenom hydraulik, styrsystem, motorer, olika nödsystem och så vidare, bland annat genom att försätta flygplanet i stall, säger Per-Gunnar Lyckander, en av de fem piloter på Norwegian som arbetar med att hämta hem bolagets Boeing 737-800 från Seattle.
LN-NIG uppförde sig helt enligt planerna och på leveransdagen skedde den sista dokumentationen och framför allt slutbetalas flygplanet. Det är förutsättningen för att norska Luftfartstillsynet, när de väl fått en bill of sales, ska utfärda ett tillfälligt flygtillstånd som mailas till Boeing. Ombord finns redan tre lådor med dokumentation som direkt vid ankomsten till Oslo flygs upp till Luftfartstillsynet i Bodö. De kvitterar med att utfärda ett permanent flygtillstånd för flygplanet som därmed kan sättas i trafik redan ett par timmar efter att det anlänt till Norge.
Cockpit panel Boeing 737
Innan starten från Boeing Field och med en 7 569 kilometer lång flygning på färdplanen är flygplanet fulltankat, 21,1 ton bränsle inför den beräknade flygtiden på 8 timmar och 45 minuter. Det ligger i utkanten av maximal räckvidd för en Boeing 737-800 men med ett tiotal personer i kabinen är det bara 2 ton payload att ta hänsyn till.
– Vi flyger ju bland annat från norra Norge till Kanarieöarna med 189 passagerare ombord men då kan vi inte ta ombord mer än 18 ton bränsle, säger Kristian Herskedal som tillsammans med Per-Gunnar Lyckander ska flyga hem maskinen.
Färddatorn har konstaterat tämligen kraftig medvind i början av flygningen och därför hölls en flygnivå strax under 35 000 fot under de första timmarna för att dra nytta av upp mot 135 knops medvind. Över centrala delar av Kanada har vinden mojnat till 50 knop och flyghöjden justerades till 39 000 fot.
De alternativflygplatser som finns under vägen är Edmonton, Churchill, Frobiser Bay, Söndre Strömfjord, Kaflavik och Ålesund som också är inpasseringspunkt på den norska kusten. Det ger en kurs som passerar över norra delen av Hudson Bay, tvärs över Grönland, norr om Island och så rakt ner mot Norge.
– Vi går väldigt sällan norr om Hudson Bay utan följer storcirkeln, säger Per-Gunnar Lyckander.
I kabinen är det gott om plats för benen. Det hindrar inte att det dussin passagerare, från dels media, dels från Norwegian och som är ombord, får full service av de två i kabinpersonalen som tjänstgör på flygningen. Visserligen är det en all-economy konfiguration men serveringen och servicen är klart premium.
I höjd med just Hudson Bay går flygningen in i nattmörkret och vidare ut över havet mellan Kanada och Grönland där inpasseringen sker strax norr om Söndre Strömfjord. Över Grönland når flygningen den mest nordliga punkten, 70 grader samtidigt som ett magnifikt norrsken flammar upp. Flyghöjden är nu 41 000 fot och boeingmaskinen är helt omringad av norrskenet som lyser under en hel timmes flygtid.
– Vi har ingen polarutrustning ombord så därför har vi alltid en alternativflygplats inom en timmes flygning, säger Per-Gunnar Lyckander.
Med Grönland akterut fortsätter flygningen över norra Atlanten, ett stycke norr om Island och vidare ner mot Ålesund. När den norska kusten närmar sig klättrar också solen upp över horisonten men fortfarande är ljusen från borriggarna i Nordsjön fullt synliga. Sista sträckan över det norska fastlandet innan Norrshuttle 1A landar på Gardermoen klockan 06.50 efter åtta timmar och 45 minuters flygning som förbrukat drygt 19 ton bränsle.
I Oslo tas flygplanet omedelbart om hand och bogseras in i hangaren. Enligt planerna ska det vara ute i linjetrafik redan nästa dag. Under den tiden ska pappersexercisen genomföras samtidigt som flygplanet för de sista installationerna gjorda.
– Det brukar ta något dygn eftersom vi ska installera en del sjukvårdsutrustning, EFC på flightdeck och dessutom måla det porträtt som ska sitta på fenan, säger Tore Jeppsen, chef för Norwegians flygplansflotta. Men sedan släpper vi ut den i trafik.
Det finns 25 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
En samling gnällspikar.....
Skrivet av Datte, 2014-10-29 13:40:18
........som orkar skirva en massa dynga om folk som bemödar sig att göra intressanta artiklar på flygtorget.
Skaffa er ett jobb, muppar!
|
|
Olleli har fel
Skrivet av Läser Mycket, 2014-10-29 12:52:05
Mycket kan man säga om Flygtorget men jag har aldrig sett en artikel där man "skriver ner" nåt flygbolag som Olleli påstår. Gärna källa på den! Men det är väl som vanligt, folk kan inte läsa innantill längre...
|
|
Sluta gnälla!
Skrivet av Markus, 2014-10-29 11:47:28
Så fort det skrivs något om Norwegian i Flygtorget ska det ventileras missnöje eller annat gnäll om bolaget. Ni som gnäller, att ni orkar bry er! Ni behöver inte flyga med Norwegian, det är helt frivilligt! Fast det är kanske ni inte gör, men låt oss då slippa ert pinsamma missnöje. Det är som att Flygtorgets kommentatorsspalter har blivit ett tillhåll för vänstersympatisörer
|
|
Great Circle
Skrivet av Alfons, 2014-10-28 18:58:46
Det står 8:45 - Medvind - Tom kärra - Great Circle - Bakåtkammat hår
|
|
Åtta timmar???
Skrivet av Åtta timmar???, 2014-10-28 18:17:07
Förklara för mig hur ni kunde klara SEA - OSL på åtta timmar!!!! Något är tokfel!!!
|
|
Til vår danske venn Pierre,
Skrivet av pf, 2014-10-28 11:12:12
jeg er meget vel klar over SAS's flåte.
Brukte bare noen ytterpunkter mot de som ikke mente slikt burde skrives om. Glad vi kan enes om at slike leveringsflighter er godt stoff.
|
|
Väldigt bra artikel
Skrivet av Kjelle, 2014-10-28 11:01:13
Kul att få läsa hur saker och ting funkar innan leverans och hur allt går tillväga. Tråkigt att anställda hos andra bolag sitter hela dagarna och smutskastar norsken som är så mycket bättre! Klart dom blir ännu mer irriterade när media skriver en massa gott om Norwegian, alltså ren fakta. Nya flygplan, trevlig personal och billiga biljetter, det är framtidens flygbolag. Istället för att skriva ner andra bolag så kanske det är dags för er att gå en charmkurs :)
|
|
Ryan air är bättre kund hos boeing, flygtorget gör
Skrivet av olleli, 2014-10-28 10:15:34
Snevriden reklam för norwegian, hur mycket betalas för det? detta är ett lysande exempel på jouralistik som får inkomst från flygbolag. Samtidigt som flygtorget gärna skriver ner andra bolag. Flygtorget är långt ifrån opartiska.
|
|
Mycket rolig läsning
Skrivet av Longhauler, 2014-10-28 08:56:37
Kul att läsa om en leveransflight, ofta är det vanliga linjestyrningar som recenseras så detta är ett trevligt avbrott från denna, med en titt bakom kulisserna som tidigare nämnts!
En leveransflight av detta slag är något jag absolut skulle vilja uppleva vid något tillfälle, men tyvärr ges inte allt för mycket möjligheter till detta är jag rädd...
|
|
Mycket bra artikkel
Skrivet av Pilot, 2014-10-28 00:39:03
och trevlig läsning!!
|
|
Trevlig artikel
Skrivet av Bertil, 2014-10-27 23:34:13
Intressant och trevlig artikel för den som är flygintresserad. Tyvärr är det en del galningar på detta forum som inte kan skilja på information eller reklam.
|
|
Det er ok.
Skrivet av pierre holmgren, 2014-10-27 22:40:09
Helt ok artikkel , noget skal der skrives om. Til pensionisten pf som igen er dårligt orienteret så har SAS nye fly på gang A330 Ench kommer i 2015. Ellers har der også rullet spritnye B737 ind i år og sidste år.
|
|
Letar förgäves
Skrivet av Sherlok, 2014-10-27 20:13:24
... längst ner till vänster... på vilken bild då?
|
|
Bra artikkel!
Skrivet av Anders, 2014-10-27 18:48:49
Interessant og helt nøytral artikkel, som også andre her nevner. Nå må de merkelige SAS-ansatte som kommer med sine sure oppgulp hele tiden, ta seg sammen! Hva er problemet deres??
|
|
Tack pf, hva med å skrive om sak
Skrivet av pf, 2014-10-27 18:36:51
ikke person ?
|
|
Bra PR!
Skrivet av DYngrak , 2014-10-27 17:54:59
Är det Anders Carlsson längst till vänster på bilden?
|
|
Sluta klaga!
Skrivet av Tack pf, 2014-10-27 17:53:05
Hade de varit EMU Airlines hade du inte sagt något. Trött på ditt SAS hat. du liknar mer och mer din galne landsman Lasse
|
|
Skulle Flygtorget
Skrivet av pf, 2014-10-27 17:43:17
ha vært med på en levering av et SAS-fly, ville den da ha gått fra en parkeringsplass på Dublin airport el.lign. Der står det brukte fly-SAS har vel ikke fått fabrikksnye fly på noen år, men markedsfører de de får som "nye" i pressen. FT får sørge for å bli invitert når nye(?) A-350 kommer
|
|
Minus 8-10...
Skrivet av Whip, 2014-10-27 16:16:09
Men nu är snart alla 737-300 bort och några gamla -800 också så verkliga antalet blir nog runt 90 istället!
|
|
Objektiv
Skrivet av DC-10, 2014-10-27 16:12:23
Jag tycker det är skamligt att alltid FT's artiklar blir bespottade. Artikeln är intressant och trevlig läsning. Märk väl att FT även skriver liknande artiklar om andra bolag.
|
|
Bra story
Skrivet av Suck, 2014-10-27 15:32:15
Håller med Tim. Det här var ett intressant reportage och en titt bakom kulisserna. Allt skrikande om gratis reklam, hur ska Flygtorget bgära sig åt för att beskriva branschen om de inte får nämna flygbolag vid namn eftersom det i så fall är reklam. Och var är "nåt vettigt" som Hemlige Harry vill läsa...?
|
|
mycket norwegian nu...
Skrivet av Dan, 2014-10-27 14:19:50
Norwegian-torget?
|
|
Intressant
Skrivet av Tim, 2014-10-27 14:19:25
Är för mig som opartisk flygentusiast väldigt kul och intressant med artiklar som denna som rapporterar om flygningar jag som passagerare aldrig kommer att få delat i. Lägg ner SAS och Norwegian tjäfset, är sjukt tröttsamt att jämt läsa om gnället på den ena från den andra.
|
|
Fataga
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-10-27 14:18:49
Säkerligen får flygtorget något för besväret. Men samtidigt intressant att läsa hur saker och ting går till.
|
|
Gratis reklam IGEN?????
Skrivet av Hemliga Harry, 2014-10-27 13:32:49
Nu får ni väl skärpa till er!?!?! Va håller ni på med!?!?!?
Vart ni bjudna på denna gratis resa bara för att skriva bra om det här skabb bolaget???
Bli lite mera objektiva istället och skriv nått vettigt om vad som händer istället!!
|
|