Det är två och ett halvt år sedan som de första reguljära flygningarna med biobränsle genomfördes I Sverige. Båda flygningarna den 26 juni 2014 gick från Karlstad, dels BMI till Frankfurt, dels Nextjet som flög till Arlanda. I sin tur gjorde det Karlstad till en av de första flygplatserna i världen med en stationär tankanläggning för bioflygbränsle.
Nu tar Karlstad ytterligare ett steg vidare i arbetet på ett mer hållbart flyg i och med att den första regionala fonden inom ramen för Fly Green Fund.
– Vi tror på lokalt engagemang och att du som resenär ser nyttan nära dig. Karlstad var ett naturligt val eftersom de var först med bioflygbränsle och dessutom finns flera av våra företagskunder här, bland andra Löfbergs, Resia och Paper Province, säger Maria Fiskerud, VD på Fly Green Fund.
De som vill stödja miljöarbetet inom flyget betalar in en summa pengar till Fly Green Fund som tillägg till den vanliga flygbiljetten.
− En flygresa mellan Karlstad-Stockholm, om du vill flyga på 100 procent biobränsle, räknar vi med en kostnad 270 kronor enkel biljett. 220 kr går till bränsle och 50 kr går till utveckla lokalproduktion av bränsle.